منوی بالای صحه

۱۳۹۵ مهر ۱۹, دوشنبه

کیفیت و رتبه بندی تلوزیون های ماهواره ای

 کیفیت  و رتبه بندی شبکه های تلوزیون های ماهواره ای

کیفیت یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای از چندین طریق قابل ارزیابی است

1 - تعداد بیننده ها
تعداد بیننده های هر شبکه نشان دهنده محبوبیت و رضایت بینندگان از آن شبکه است . بسته به اینکه چه محتوایی از آن شبکه پخش میشود ، هر شبکه تلوزیونی با مخاطبین و تعداد بینندگان آن مورد سنجش قرار میگیرد و تعداد بیشتر مخاطبین نشان دهنده فعالیت بهتر آن شبکه و جلب نظر و رضایت گروهی خاص است که آن برنامه ها را دنبال میکند .
شناخت سلیقه مخاطب و نیاز آنها و نشان دادن چیزی که بیننده طلب میکند با وجود حضور رقبای فراوان داخلی و خارجی ، هنر به دست آوردن مخاطب است  که در نهایت منجر به رشد و توسعه شبکه تلوزیونی و سرازیر شدن سرمایه و حضور شرکتهای تبلیغاتی به سمت آن میشود .
پخش شبکه بر روی دو یا چند ماهواره ، و فرکانسهای قوی تر نشان دهنده مخاطب بیشتر و یا سرمایه گذاری بیشتر است .

2- کیفیت تصویر
کیفیت بیشتر و وضوح بیشتر پخش تصاویر تعیین کننده نوع تصاویر ماهواره ای است که به مخاطب ارسال میشود. با پیشرفت روزافزون صنعت تصویر وقدرتمند تر شدن نمایشگرهای خانگی ، هر روزشاهد تلوزیونهای خانگی بزرگتر، با وضوح تصویر بهتر و بیشتری هستیم که قطعا نیازمند دریافت تصاویری با فرمت های جدید تر هستند .
 پخش تصاویر با کیفیت در ماهواره ،نیازمند یک سیکل تجهیزات به روز و با کیفیت از دوربین های فیلمبرداری گرفته تا تجهیزات استودیو، نورپرداری و صدا گذاری ، تجهیزات ارسال و ذخیره سازی و ویرایش به روز و با کیفیت است ، که نیازمند بودجه ، نیروی انسانی و دقت بیشتر است . بسیاری شبکه های سطح پایین و بی کیفیت معمولا به دلیل سرمایه گذاری کمتر و عدم توجه به این موضوع بسیاری از مخاطبان خود را از دست میدهند .


3- مدیریت  ، کار گروهی و دقت دائمی
شبکه های تلوزیونی به کار مداوم و پیگیری شبانه روزی احتیاج دارند و نیروی انسانی 24 ساعته باید در هنگام پخش به آن نظارت کند ، و در عین حال باید برای صاحبان آنها نیز درآمد زا نیز باشند . بسیاری شبکه های بی کیفیت که در طول هفته چندین بار تصویر = ادامه برنامه تا چند لحظه دیگر - یا لوگوی چرخان شبکه یا قطع و گیر کردن شبکه روی یک تصویر را دارند ، نشان دهنده ضعف مدیریت ، امکانات و پشتیبانی فنی و یا سرمایه گذاری ضعیف آنهاست.
 تیم پشتیبانی آموزش دیده  و 24 ساعته ضامن بر طرف کردن عیب ها و نواقص برنامه ها خصوصا برنامه های پخش زنده است .


تلویزیون ماهواره ای
تلویزیون ماهواره ای


4 - کیفیت کاری
شبکه های هایی که دفتر حضوری آنها مشخص نیست یا به جای اعلام یک وب سایت ثبت شده یا یک دامین  اینترنتی از یک ایمیل یاهو یا جیمیل یا سرویس های دیگر استفاده میکنند . تلفن پشتیبانی یا  پذیرش آگهی آنها یک خط غیر دایمی ایرانسل یا همراه اول اعتباری است  و هیچگونه آدرس حضوری دفتر شبکه در هیچ جایی ثبت نشده  !!!... 
آگهی های فراوان بی کیفیت و سطح پایین ،.....
زیر نویس های آزار دهنده دائمی و تبلیغاتی....حتی تا نیمه صفحه !!!.....
قطعی مکرر برنامه و پخش چندین بار آگهی در حین فیلم سینمایی یا برنامه های پر بیننده تر .....
استودیو های کوچک چند متری با پرده آبی و سبز که تصاویر ثابت پشت مجری فقط عوض میشود .....
 پخش یک فیلم  یا برنامه دیگر به اشتباه پس از پایان آگهی میان برنامه !!!!....
 پخش برنامه های تکراری فراوان ..... 
 صدا برداری ضعیف .... کیفیت تصویر ضعیف ....
تلویزیونهای یک نفره  و بی هویتی که تمام امکانات آنها یک لپ تاپ و یک دوربین و یک میز و یک مجری خلاصه میشود.  که معمولا مدیر شبکه ، مجری شبکه ، برنامه ساز شبکه ، خبر نگار شبکه و کارگردان و تهیه کننده شبکه همان یک نفر است و فیلم بردار هم احتملا از بستگان وی است !!!!
و کلا شبکه هایی که به صورت کدخدا منشی و به شیوه مدیریت و گرداندن یک مغازه اداره میشوند !!! 
همه نشان دهنده عدم کیفیت وفعالیت حرفه ای و استفاده نکردن از تیم ورزیده و کار گروهی و علمی  است .

متاسفانه هر ساله بسیاری شبکه های تازه تاسیس و بی نام و نشان هرروز به لیست شبکه های ماهواره ای اضافه می شود و معمولا شبکه هایی هستند که با اندک سرمایه ای راه اندازی شده اند و معمولا پس از مدتی یا واگذار میشوند یا تعطیل میشوند . و یا تغییر نام  یا تغییر برنامه میدهند .




مطالب مرتبط
ماهواره تلویزیونیتلویزیون ماهواره ای
تلویزیونهای ماهواره ای فارسیتلویزیونهای ماهواره ای غیر فارسی
آموزش نحوه استفاده از ماهوارهکیفیت  و رتبه بندی تلویزیونها
اصطلاحات ریسیور ماهوارهاصطلاحات ماهواره ، تلویزیون و رسانه ها 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر