منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۸, چهارشنبه

اصطلاحات ریسیور ماهواره

اصطلاحات ریسیور ماهواره

رسيور (STB)(Set Top Box ) :

Receiver به معنای گیرنده ، وسیله ای است که وظیفه ی تجزیه و تحلیل سیگنالهای دریافتی از دیش و ال ان بی و تبدیل آنها به صوت و تصویر را دارا میباشد. تصویر و صدا پس از دریافت و تجزیه و تحلیل به نمایشگر(تلویزیون) ارسال میشود .
STB / گیرنده
STB / گیرنده

انواع  گیرنده 
گیرنده DVB یا DVB-S
 کارت DVB  
گیرنده های تلویزیون خانگی یا DVB-T
گیرنده های مخصوص کانالهای خبری 

Signal : سیگنال 
به معني علامت يا نشانك  بوده و معمولا به يك كميت متغير با زمان كه حاوي اطلاعاتي باشد اطلاق مي گردد .وجود سیگنال به معنی دریافت صدا و تصویر است .
سیگنال موجود نیست
سیگنال موجود نیست

Signal Strength : قدرت سیگنال
قدرت سیگنال به عوامل فیزیکی دیش و ال ان بی و کابل و تجهیزات وابسته بستگی دارد . یعنی اینکه کیفیت ال ان بی  چگونه است و اینکه دیش و ال ان بی دقیقا در مسیر ماهواره مورد نظر تنظیم شده باشد . نزدیکی گیرنده به فرستنده مورد نظر باعث دریافت بیشتر سیگنال خواهد بود . همچنین برای جبران کمبود سطح سیگنال میتوان از دیشهای با قطر بیشتر استفاده کرد .


سیگنال
سیگنال

Signal Quality : کیفیت سیگنال 
کیفیت سیگنال میزان دریافت خوب اطلاعات از ماهواره توسط رسیور است .
کیفیت سیگنال را میتوان اینگونه گفت که چقدر عوامل مزاحم سر راه ماهواره و رسیور شما وجود دارد.بعنوان مثال کیفیت مابین ماهواره و رسیور 100% هست، ولی عوامل مزاحمی مثل نویز، شرایط آب و هوایی (مثل باران و برف و گرد و خاک )از این 100% می کاهند.


هر عامل مزاحمی که باعث کم شدن دریافت سیگنال از ماهواره باشد را نویز  noise میگویند. هرچه کیفیت سیگنال بالاتر باشد نویز به نسبت کمتر خواهد بود. توجه داشته باشید که کوالیتی (کیفیت سیگنال) با کیفیت و وضوح تصویر ارتباطی ندارد.


VPID :
 مخفف عبارت Video Program Identification میباشد و کد اطلاعاتی سیگنالهای دیجیتالی برای شناسائی آنها می باشد.لازم به ذکر است در سیگنالهای رادیوئی چون هیچ تصویری دریافت نمی شود در قسمت VPID عدد ثابت 8191 تکرار می شود.

APID : 
مخفف عبارت Audio Program Identification می باشد و و معرف کد شناسائی صدا می باشد.

PCR :
 برای هماهنگ نمودن صدا و تصویر یک کانال استفاده می شود که معمولا این عدد بطور اتوماتیک توسط گیرنده محاسبه می گردد.

SID :
برگرفته از عبارت Serriee Identification می باشد و نشان دهنده نوع سرویس دیجیتالی ارائه شده می باشد و تنظیم آن مانع از اختلاط کانالهای هم فرکانس می شود.


جستجوی کانال Network search : 
در هر گیرنده یک گزینه وجود دارد با نام network search که در صورت فعال سازی و قرار گیری روی فرکانس اصلی می توان دستگاه را از نظردریافت فرکانس و مشخصات فرکانسی به روز کرد تا کانالهای جدیدتری را نمایش دهد .
منوی ریسیور ماهواره
منوی ریسیورماهواره


فرکانس نمونه : 
به قوی ترین فرکانس در هر ماهواره که در ماهواره های مجاور مشترک نباشد و حتی المقدور نرخ تبادل اطلاعات(symbolrate) در آن بالا باشد فرکانس نمونه میگویند . 



مطالب مرتبط
اصطلاحات فرکانس ماهواره ایاصطلاحات ماهواره، تلویزیون و رسانه ها
اصطلاحات ریسیور ماهواره
تجهیزات ماهواره تلویزیونیمقالات ،آموزش و مطالب




بدون سرویس یعنی چه،بدون سرویس در ماهواره،تنظیم ترانسپوندر ماهواره،لودر رسیور چیست،عکس رسیور،بدون سرویس در ماهواره،ترانسپوندر ماهواره چیست،چرا کیفیت سیگنال ماهواره صفر است،عمودی و افقی در ماهواره،فرکانس نمونه ،جستجوی شبکه ماهواره،جستجوی کانال ماهواره،سیگنال ماهواره نیست،نداشتن سیگنال ماهواره،دلیل قطعی سیگنال ماهواره


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر