منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۵, یکشنبه

دایسک سوییچ و USALS

دایسک  (Disceqc)
دایسک مخفف کلمات   Digital Satellite Equipment Control است . به معنی" کنترل دیجیتالی تجهیزات ماهواره ای"
یک پروتکل ارتباطی ویژه است که بین گیرنده ماهواره (ریسیور) و سوییچ ماهواره قرار دارد . دایسک توسط شرکت یوتل ست  توسعه داده شده است . که به عنوان آژانس استاندارد برای این پروتکل عمل میکند .
دایسک تنها برای انتقال اطلاعات در کابلهای کواکسیال استفاده میشود .

همه دستگاههای گیرنده امروزی از این پروتکل پشتیبانی میکنند که معمولا به صورت بر چسب لوگو روی آنها درج شده است . با استفاده از این پروتکل کاربر میتواند در حال تماشای یک ماهواره ، به ماهواره دیگر دسترسی پیدا کند . یا به اصطلاح سوییچ کند .

عملکرد دايسک بر اساس انتقال اطلاعات ديجيتالی بصورت پالس های متوالی و سريع تون ( tone burst ) است ( 22 کيلوهرتز ) در اين روش علائم و دستورات کنترل بدون نياز به سيم کشی اضافی توسط يک زوج سيم ( کابل کواکسيال ) اوليه که ولتاژهای لازم برای تغذيه ال ان بی را تامين ميکند به مدار سويچر انتقال می يابد .

USALS
Universal Satellites Automatic Location System
سیستم موقعیت یابی مکالمات ماهواره ای جهانی (USALS) نیز  که به نام DiSEqC 1.3، Go X یا Go to XX نامیده می شود که یک پروتکل حرکتی ماهواره ای است که به طور خودکار لیستی از موقعیت های ماهواره ای موجود در یک دستگاه ماهواره ای را ایجاد می کند. این  برنامه در رابطه با پروتکل DiSEqC 1.2 استفاده میشود و  توسط STAB، تولید کننده موتور ایتالیایی، که هنوز هم اکثر موتورهای سازگار با USALS را تولید می کند، توسعه داده شده است. 

نرم افزار در گیرنده ماهواره ای (یا موقعیت  خارجی) موقعیت تمام ماهواره های موجود را از یک مکان اولیه (ورودی توسط کاربر) محاسبه می کند، که طول و عرض جغرافیایی نسبت به زمین است. موقعیت های محاسبه می توانند از صفر ± 0.1 درجه متفاوت باشند. این  عملیات به صورت خودکار تنظیم شده و نیازی به دانش فنی قبلی نیست.

در مقایسه با DiSEqC 1.2، لازم نیست به صورت دستی هر موقعیت ماهواره ای شناخته شده را جستجو و ذخیره کنید و اشاره به موقعیت ماهواره شناخته شده (به عنوان مثال 19.2ºE) کافی است؛ این موقعیت به عنوان نقطه مرکزی عمل می کند و سیستم USALS سپس موقعیت ماهواره های قابل مشاهده را در محدوده محاسبه می کند.

گیرنده ها به ماهواره ای که بیشترین جنوب را نسبت به موقعیت خود در نیمکره شمالی یا شمالترین آن در نیمکره جنوبی قرار دارد، تراز می شوند.

USALS به شدت روند تنظيم آنتن را ساده تر می کند. اين سيستم به سادگی مختصات جغرافيايی محل شما را خواسته و با استفاده از يک فرمول رياضی پيچيده ، موقعيت ماهواره ها را به شکل اتوماتيک محاسبه می کند.سپس ريسيور ، موتور را به کار انداخته و آنتن را به موقعيت ماهواره موردنظر می چرخاند.


USALS یک برنامه است و نه یک پروتکل ارتباطی. USALS محاسبه موقعیت زاویه ای مداری داده شده توسط طول و عرض جغرافیایی و موقعیت ماهواره در مدار جغرافیایی است. در صورتیکه موقعیت زاویه ای را با استفاده از پروتکل DiSEqC 1.2 ارسال شود. این محاسبات  مستقیم با استفاده از محاسبات هندسی است.





مطالب مرتبط
ال ان بی LNB

۳ نظر:

  1. تنظیم دیش گردان usals به چه صورت هست؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بل از شروع کار بایستی مختصات طول و عرض جغرافیایی(Longitude و Latitude) شهر خود را تهیه کنید. به عنوان نمونه طول و عرض جغرافیایی تهران 51.4 E و N35.7 که البته وارد کردن ان در ریسیوردر تنظیم در حالت موتور هیچ کاربردی ندارد طول عرض جغرافیایی فقط در حالت USALS لازم میباشد مراحل نصب: 1- ابتدا با استفاده از ابزار بنایی نظیر تراز پایه دیش (لوله) را بصورت کاملا" عمود بر زمین ترازو محکم نمایید و توجه داشته باشید که قطر لوله (پایه) با بست های موتور متناسب باشد. 2- در این مرحله موتور را با استفاده از بست های موجود روی پایه نصب کنید.( فعلا" جهت ت نظیمات بعدی نیازی به محکم کردن بست ها نیست، پیچها را به قدری محکم کنید تا موتور به پایین سر نخورد). 3- اکنون نشانگر موجود بر روی موتور را با حرکت دادن موتور پیرامون محور مربوطه بر روی عدد 0 فیکس نمایید و سپس پیچهای مربوط به Latitude ( عرض جغرافیایی منطقه) را با استفاده از مختصات منطقه که قبلا" تهیه کرده اید ،تنظیم و محکم نمایید. 4- در این مرحله دیش را بر روی موتور نصب نمایید.(توجه داشته باشید که خط موجود در روی بست دیش و بازوی نگهدارنده دیش در امتداد هم قرار گیرند). 5- حال در روی موتور، در قسمت Longitude ( طول جغرافیایی) پیچ مربوطه را روی مختصاتی که قبلا" تهیه کرده اید تنظیم و محکم نمایید. 6- اکنون بایستی جهت رفرانس نزدیکترین ماهواره به Longitude را رصد نمایید.(توصیه میشود که برای اینکار از ماهواره Express AM 2 واقع در 53درجه شرقی استفاده کنید، بدین صورت که با توجه به Longitude موقعیتهای مختلف و برای سهولت در تنظیمات مربوطه، با رصد نزدیکترین ماهواره قابل دریافت به مقدار Longitude ومنظور کردن مقدار اختلاف (درجه) نسبت به آن تنظیمات را پی بگیرید).

      حذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف