منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۵, یکشنبه

نصب و تنظیم دیش یاه ست

نصب و تنظیم دیش ماهواره یاه ست




ماهواره یاه ست موقعيت :۵۲.۵ درجه شرقي  Yahsat 52.5 E

نصب یک دیش  و یک ال ان بی مجزا فقط برای یاه ست



آماده سازی 

۱ - ابتدا کليه اتصالات کابلي از ال ان بي تا سوییچ و از سوییچ به پشت گیرنده  رسيور و خروجي تصوير و صدای رسيور را برقرار کنيد. 

از درست بودن اتصالات بی ان سی  و تمامی فیش ها مطمین شوید  چون باعث قطعی سیگنال میشود .

 حتما در هنگام وصل کردن BNC ( فیش فلزی) به کواکسیال ( سیم آنتن ) دقت کنید که بین مغزی ( رشته نازک مرکزی ) با شیلد ( رشته های بافته شده کناری ) اتصالي وجود نداشته باشد چون پس از اتصال باعث خرابی تیونر رسيور ، دایسیک ، سويچر و ال ان بي میشود .

 حتما از كابل يك تكه (يك سره و بدون چسب خوردگي) استفاده كنيد…. چون در خيلي از موارد باعث افت سيگنال شديد ميشود.

سیم آنتن

۲- ال ان بی را درون فیتور قرار دهید و سه میله نگه دارنده را  از یک طرف از سه سوراخ دیش ، و از طرف دیگر از سه سوراخ روی فیتور رد کنید .

۳-  نقاط اتصال پايه به ديش طوري بسته شود كه با بالا و پایین کردن کشوئی  پشت دیش، فشاری به ديش نیامده و باعث خميدگي در سطح آن نشود ، بطوریکه وقتي ديش را از روبرو نگاه میكنيد در محل پيچها و اتصالات ديش به پايه ، هیچگونه برآمدگي در سطح ديش ديده نشود .

۴-  فاصله مرکز قرار گرفتن   ال ان بی تا مرکز ديش را دقيق تنظيم کنيد .

 طول ميله هاي نگه دارنده ال ان بي( سه میله بلند وسط دیش) را در ديشهای حدودآ ۹۰ سانتیمتری ، ۵۴ تا ۵۸ سانتیمتر بگيريد . 
و در دیشهای ۱۱۰و ۱۲۰ سانتیمتری بین ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر بگیرید .
البته این اندازه تقریبی است ، چون اولآ این اندازه با سوراخهای روی دیش ارتباط دارد ، ثانیآ " فاصله کانونی " دیش است که اندازه سه میله نگهدارنده ال ان بی را تعیین میکند .
 دقت کنيد هر سه پايه يک اندازه باشند و کوتاه بلند نباشند .

دیش ماهواره


 ۵- ساعت ال ان بی را  برای  ماهواره یاه ست روی ساعت ۱۲ یا ۶ قرار دهید 

ساعت ال ان بی




جهت یابی  و تنظیم دیش به صورت چشمی و تجربی

براي جهت يابي  به صورت چشمی و تجربی ديش ماهواره، نياز به يک مبنا داريم… مثلا ديش همسايه، ديگر جهتها و غيره…یعنی اگر دیش دیگری در آن نزدیکی هست میتوان با استفاده از دانستن جهت آن به صورت تقریبی  دیش را تنظیم کرد.

تنظیم شرق و غرب ( چپ و راست ) دیش ماهواره
 براي یاهست پايه ديش رو به سمت جنوب ایران بگذاريد . سپس شما بايد ديش را  به میزان خیلی  کمی بسمت جنوب غربی ایران بچرخانيد، (اندکی به سمت چپ قبله )  كه پس از چرخاندن  به مدار ۵۲.۵ درجه (یاه ست) خواهيد رسيد…


تنظیم ارتفاع دیش ماهواره
وسایل لازم:
۱- یک عدد نقاله
۲- یک عدد مهره نسبتا سنگین
۳- ۲۰ سانتی متر نخ ( مثل نخ لباس)
مراحل کار:
 شما باید نخ را از سوراخی که در وسط نقاله است عبور دهید و سپس نخ را از وسط مهره هم عبور دهید و نخ را گره بزنید به طوری که اگر نقاله را روی هوا نگه داریم مهره در هوا معلق بماند.
۱- پشت دیش قرار گیرید.
۲- نقاله را به طور عمودی مماس با کمر دیش(وسط دیش) قرار داده.
۳- با بالا و پایین آوردن دیش نخ درجه ای را نشان میدهد که با استفاده از این درجه ها ما می توانیم ماهواره دلخواه را تنظیم کنیم.

برای ماهواره یاه ست زاویه تقریبا روی ۵۲ درجه باید باشد .
موقعیت ماهواره یاه ست
موقعیت ماهواره یاه ست




جهت یابی و تنظیم دقیق و روش علمی و محاسباتی 


 اما ممكن است گاهي اوقات هيچكدام از اين موارد  مانند دیش های مجاور را نداشته باشيم….پس قابل اتكاترين مورد، استفاده از جهتهاي اصلي است. (شمال، جنوب، شرق،غرب )

به طور کلی و به صورت علمی و در همه جا برای تنظیم یک دیش ماهواره تلویزیونی به سه زاویه یا سه جهت احتیاج است :


۱- جهت ماهواره مورد نظر
در اینجا یاه ست ۵۲ درجه شرقی

با توجه به موقعیت ایران در ۵۳ درجه شرقی ، باید  دیش به سمت بالا بچرخد ،  یعنی  مقدار خیلی کمی به سمت غرب ایران  و به سمت مدار کناری ایران


۲ - جهت آزیموت 
یا جهت شرقی غربی دیش(سمت/ گرا) ، یا همان چرخش افقی دیش

در ایران برای ماهواره یاه ست ، ۱۸۲ درجه  از قطب شمال


۳- زاویه ارتفاع دیش
یا مقدار بالا و پایین رفتن دیش یا زاویه ای که دیش با سطح افق میسازد 

بر مبنای موقعیت ایران ۵۲  درجه و برای تهران ۴۸ درجه




موقعیت یاهست نسبت به ایران
موقعیت یاهست نسبت به ایران


این زاویه ها در شهرهای مختلف ایران ،با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرها، کمی تفاوت دارد .اگر قطب نمای مغناطیسی دارید میتوانید از آن استفاده کنید و یا از نرم افزارهای  قطب نمای  روی موبایل استفاده کنید .









تنظیمات ریسیور

 ۱- بعد از اتصال ديش به رسيور و روشن كردن تلویزیون و رسيور، به منوي نصب در رسيور رفته و ماهواره مورد نظر " یاه ست" را انتخاب كرده و براي جهت يابي از فركانس هاي نسبتا قوی استفاده ميكنيم…..
12034–27500–V–4/3
12111–27500–V–8/9
12169–27500–H–5/6


در بين TP هاي (فركانسها) رسيور جستجو كنيد و يكي از فركانسهاي ذكر شده رو انتخاب كنيد.
 به آرامی و به صورت میلیمتری دیش را جابجا کنید یا پایه های داخل دیش را کوتاه و بلند کنید تا جایی که سیگنال دریافت کنید .

۲- پس از پيدا كردن جهت و دريافت سيگنال، حال نوبت تنظيم دقيق تر ديش است. براي اينكار بايد از سيگنالهاي ضعيف استفاده كنيم….
 براي یاه ست:
11881–27500–V–5/6
11958–27500–V–7/8
11823–27500–H–5/6
11861–27500–H–5/6


پس از انتخاب يكي از اين فركانسها، شروع به چپ و راست و بالا و پايين كردن ديش بصورت ميليمتري ميكنيم تا جايي كه بهترين درصد سيگنالي را كه میتوان دريافت کرد ، بدست آورد ، هم قدرت سیگنال و هم کیفیت سیگنال باید به بالای 50 درصد برسد .
۳ - در نهایت و پس از یافتن بهترین وضعیت قدرت و کیفیت سیگنال به منوی ریسیور رفته و دکمه جستجوی کانال را بزنید تا لیست کانالها به روز شود. بهتر است هر ۲ یا ۳ ماه یکبار اینکار را انجام دهید .


مرحله آخر : بستن و محکم کردن دیش




مطالب مرتبط 



نصب یاهست،نصب یاه ست،آموزش نصب یاهست،تنظیم دیش یاه ست،دیش ماهواره یاه ست،آموزش نصب ماهواره یاه ست،آموزش نصب ماهواره یاهست،تنظیم یاهست،تنظیمات یاهست،دیش یاهست،ماهواره یاهست،جهت یاهست،گرفتن یاهست،نصب yahsat،نصب یاه ست،آموزش نصب yahsat،تنظیم دیش yahsat،دیش ماهواره yahsat،آموزش نصب ماهواره yahsat ،آموزش yahsat،دیش yahsat،ماهواره yahsat،جهت yahsat،گرفتن yahsat،طریقه نصب ماهواره یاه ست در رسیور ای کلاس،نصب ماهواره یاه ست به مرکزیت هاتبرد،فرکانس قوی یاه ست،اضافه كردن ماهواره یاه ست،تنظیم ماهواره یاه ست در رسیور استارست،تنظیم ماهواره یاه ست به مرکزیت بدر،جهت ماهواره یاه ست نسبت به هاتبرد،نام دیگر ماهواره یاه ست،

۱۱ نظر: