منوی بالای صحه

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

پارازیت

پارازیت ماهواره ای
پارازیت به امواج الکترومغناطیسی گفته میشود که با هدف از بین بردن و ایجاد اختلال در شبکه های رادیویی و تلوزیونی پخش می شود که معمولا امواج کوتاه برد هستند که با فرکانسهای مشابه شبکه های هدف ، موجب اختلال و جایگزینی در امواج اصلی می شوند .
پارازیت یک سیگنال مزاحم است که برای جلوگیری از ارسال یا دریافت اطلاعات  از یک منبع  به گیرنده های  آن  منبع استفاده میشود . این اطلاعات میتواند شامل صدا و  یا تصویر شبکه های ماهواره ای باشد که برای نرسیدن  امواج به مخاطبین  آنها اقدام به پارازیت اندازی میکنند. در نهایت تصویر یا صدایی که به دست مخاطب می رسد مخدوش و غیر قابل درک است .


پارازیت
پارازیت


پارازیت در حقیقت بخشی از جنگ الترونیک و همچنین بخشی از مقابله با مهندسی اجتماعی  و جنگ روانی است
 جنگ الکترونیک (Electronic warfare) یا جنگال ، اصطلاحی نظامی و بیانگر کاربرد الکترونیک و امواج الکترومغناطیس در نبردهاست و شامل ارتباطات رادیویی، ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی دشمن و شنود (استراق سمع) گفتگوهای دشمن است.
کاربردهای جنگ الکترونیک شامل ، هدایت نفرات ، هدایت و اخلال انواع موشکها ، هدایت و اخلال هواپیماهای بدون سرنشین ، هدایت واخلال ماهواره ای و پارازیت اندازی است .

پارازیت اندازی جنبه پیشگیرانه و دفاعی و به نوعی جلوگیری از خطرو همچنین مقابله با تکنیکهای مهندسی اجتماعی  و جنگ روانی رسانه های دیگر را دارد . با توجه به قدرت رسانه ها در کنترل افکار عمومی، رسانه های خارجی میتوانند بخش وسیعی از جامعه را  کنترل کنند و به سمتی که منافع دولتها و یا احزاب و گروههای خارجی مد نظر است سوق دهند و هدایت کنند . که ممکن است این اهداف مغایر اصول نظام  و یا حتی منافع ملی کشور و مردم  باشد و یا ماهیت بر اندازانه و یا ضد حکومت داشته باشد .

پارازیت اندازی در ایران به احتمال زیاد توسط یکی از نهاد های  : سازمان پدافند غیر عامل ، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ، سازمان هوا و فضای سپاه ، سازمان تنظیم  مقررات و ارتباطات رادیویی  و احتمالا با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی صورت میگیرد. ولی تا کنون هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت ان را به طور رسمی عهده نگرفته است.

بیشتر پارازیت اندازی ها بر روی فرکانسهای شبکه های سیاسی مانند  صدای آمریکا ، بی بی سی فارسی ، سیمای آزادی (تلوزیون  رسمی مجاهدین) ، تلوزیون پارس ، کانال یک ، تلوزیون حزب کمونیست کارگری ، اندیشه وسایر شبکه های سیاسی صورت میگیرد  که البته بر روی شبکه های دیگری که از فرکانس مشابه استفاده میکنند نیز اثر میگذارد .

 برخی پارازیت اندازی ها مربوط به برنامه ای خاص در زمان خاص است که گاهی مستقیما روی یک شبکه و در زمان پخش یک برنامه انجام میشود . مانند برنامه های سرزمین جاوید بهرام مشیری ازتلوزیون پارس ، برنامه پنجره ای رو به خانه پدری از علیرضا نوریزاده در کانال یک ، یا برنامه گفتگوی خبری از صدای آمریکا یا بحث های شبکه بی بی سی که به مسایل و موضوعهای حساس نظام میپردازند و یا به نوعی پر مخاطب محسوب میشوند .

پارازیت در حقیقت ریشه سیاسی و استراتژیک دارد و هر جا که حکومت احساس خطر کند از آن استفاده میکند . هر حکومتی و هر دولتی !!! از منافع  خود دفاع میکند.


در مقاطع حساس اجتماعی، مانند اتفاقات بعد از سال 1388، دعوت به راهپیمایی ها و تجمعات ، روزهای انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس و یا مخصوصا اعلام نتایج آرا ، هنگام خبرها و گزارشات حساس سیاسی و اجتماعی ، فجایع و سوانح طبیعی بزرگ ، بحرانها یا اتفاقاتی که افکار و احساسات عمومی را تغییر میدهد و یا مسایل مربوط به امنیت ملی  نظیر موقع حملات آمریکا به عراق و افغانستان یا امکان درگیری در خلیج فارس، پارازیت اندازی به عنوان یک راه مقابله و کنترل افکار عمومی  و برای مقابله با اخبار رسانه های دیگر از طرف حکومت ایران اعمال میشود . 


پارازیت ماهواره ای
پارازیت ماهواره ای

برخی پارازیت ها نیز مربوط به اخلال در شبکه های پورنوگرافی(محتوای جنسی) ماهواره است که با ماهیت اسلامی نظام حاکم بر ایران مغایرت دارند .
از دید مخالفین پارازیت بخشی از سانسور، سرکوب ، خفقان و کنترل اجتماعی حکومت اسلامی است . مانند فیلترینگ و محدودیت اینترنت ، فیلترینگ شبکه های اجتماعی ، قطع و اختلال در شبکه های موبایل ، سرکوب و کنترل مخالفان ، گشت ارشاد و جمع آوری دیش های ماهواره ای و... که همگی در جهت جلوگیری از دسترسی به اطلاعات بیشتر و دنیای آزاد هستند. 

در حقیقت شبکه های ماهواره ، ساده ترین راه برای دیدن دنیای خارج از ایران برای مردم است . دیدن و شنیدن محتوایی که حکومت آن را منع می کند. دیدن چیزی که مغایر با آموزشها و ارزشهای حکومت است ، که معمولا از طریق صدا و سیما یا سایر شبکه ای رادیویی و تلوزیونی داخلی به نمایش در می آید .  دیدن آزادی و دنیای آزاد . دیدن وشنیدن صحبتهایی که در داخل  ایران میسر نیست .استفاده  از فضای باز سیاسی و اجتماعی  خارج از کشور و انتقال آن به داخل . که در داخل فراهم نیست .

 شبکه های ماهواره ای مخاطبین بسیار زیادی دارند ، برنامه های متنوع تری دارند و سلایق مختلفی  را هم  پاسخگو هستند . از اینرو برای نظام تمامیت خواه واسلامی ایران ( توتالیتر= تسلط بر امور فرهنگی ، اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی) که رویکرد اصلی ان از ابتدا مقابله با انتشار خبر و محدود کردن آزادی ها بوده است ، خطر و مشکل ساز محسوب میشوند .اتفاقات سالهای 1376 ، و 1388 و مقابله شبکه های تلوزیونی و فعالین سیاسی خارج از کشور با اقدامات حکومت ایران در مقاطع حساس ، نشان دهنده اهمیت این موضوع است .
  
به غیر ازاین حکومت ایران در چند سال گذشته سعی کرده است علاوه بر شیوه مقابله فیزیکی مانند جمع آوری دیش ها از پشت بام ها و ارسال پارازیت از شیوه  دیگر همانند سازی یا جایگزین سازی استفاده کند . ایجاد و گسترش شبکه های داخلی و استفاده از گیرنده دیجیتال به جای گیرنده ماهواره یکی از این راهها بوده است .



برای خواندن مطالب بیشتر به صفحات زیر مراجعه کنید

سازمان پدافند غیر عامل
پارازیت ماهواره ای
http://ew.ihu.ac.ir/index.php/ew/ew91
ttp://www.magiran.com/magarchive.asp?mgID=1686
http://www.cao.ir/
مهندسی اجتماعی
دفاع در برابر مهندسی اجتماعی
مهندسی اجتماعی به زبان ساده
جنگ روانی
جنگ روانی چیست
اخلال در شبکه های ماهواره ای
http://paydarymelli.ir/
پدافند غیر عامل چیست
شواری عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر