منوی بالای صحه

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

ماهواره چیست

ماهواره Satellite
ماهواره یا (قمر مصنوعی)، به دستگاه‌های ساخت بشر گفته می‌شود که درمدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر می‌چرخند.
ماهواره‌ها برای مخابرات و بررسی منابع زمینی و پژوهش و کاربردهای نظامی و جاسوسی و ارسال و دریافت اطلاعات استفاده میشوند و اهمیت و کاربرد آنها روزبروز بیشتر میشود .

ماهواره در حقیقت یک دکل مخابراتی یا یک وسیله ارتباطی  سنجش از دور معلق در فضای اطراف سیارات از جمله زمین است که میتوان اطلاعات بسیاری را  از طریق این وسیله دریافت کرد یا به آن ارسال کرد تا با توجه به تجهیزات و قابلیتهایی که دارد اطلاعات دیگری را ارسال یا دریافت کند . بخشی از پژوهشهای علمی و تخصصی که در آزمایشگاه‌های مستقر در فضا انجام می‌شود ، هرگز نمی‌توانست روی کرهٔ زمین جنبهٔ عملی به خود گیرد. 
ماهواره ها از طریق موشک های ماهواره بر مخصوصی از زمین به فضا ارسال میشوند و در مدار های مختلفی بستگی به کاربرد آنها قرار میگیرند .


ماهواره


اولین ماهواره مصنوعی ، اسپوتنیک ۱ (Sputnik ۱) بود که توسط شوروی در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ شروع به کار کرد ، که این باعث به راه افتادن یک رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا شد . آمریکا نیز اولین ماهواره خود را در ۳۱ ژانویه ۱۹۵۸ به فضا پرتاب کرد. بزرگترین ماهواره مصنوعی که هم اکنون به دور زمین می‌چرخد ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌باشد . اولین ماهواره ایران زهره نام دارد . و ایران نیز نهمین کشوردنیا ست که موفق به پرتاب ماهواره شده است .

تا کنون بیش از ۶۰۰۰ ماهواره به فضا پرتاب شده است .
از این تعداد حدود ۳۳۸۵ ماهواره در مدارهای مختلف به دور زمین میچرخند .
در حال حاضر حدود ۱۰۶۵ ماهواره  اعم از ماهواره های مخابراتی ، ماهواره های تلوزیونی ، ماهواره های هواشناسی و غیره ....فعال هستند .
عمر مفید ماهواره ها حدود ۱۵ سال است .


ماهواره
ماهواره های تلویزیونی در مدار های به طور ثابت به دور زمین قرار دارند و با قرار دادن دیش ماهواره به سمت منبع ارسال امواج و دستگاه گیرنده مخصوص میتوان اطلاعات آنها را دریافت کرد .
در کل جهان حدود ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است، که از این تعداد ۱۱۶ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. شبکه‌های فارسی‌زبان که فقط برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند، هم‌اکنون به بیش از ۱۶۰ کانال رسیده است. اما ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعالند، امکان دریافت حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند و از این تعداد حدود ۲۰۰۰ شبکه را با دیش‌های معمولی می‌توان با کیفیت بالا دریافت کرد.


مطالب مرتبط
ماهواره چیستماهواره های قابل دریافت در ایران
انواع ماهواره هابیم ماهواره
موقعیت ماهواره ماهواره
موقعیت ماهواره ها ماهواره پارسی

ماهواره چیست،انواع ماهواره،ماهواره ،ماهواره ها،ماهواره چیست،شبکه های ماهواره ای چیست،تاریخچه ماهواره،ماهواره خانگی چیست،،دستگاه ماهواره چیست،کاربرد ماهواره ها،انواع ماهواره،ماهواره تلویزیونی،مضرات ماهواره،ماهواره هاتبرد،ماهواره یاهست،ماهواره ایرانی،ماهواره فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر