منوی بالای صحه

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

انواع ماهواره ها

انواع ماهواره ها
عموماً ماهواره‌ها به روی سه نوع مدار که بستگی به نوع کاربرد ماهواره دارد، قرار می‌گیرند:

مدار پایین زمین(LEO) (Low Earth Orbit)
مدار قطبی(POLAR) ( Polar Orbit)
مدار زمین‌ایست(GEO) ( Geosynchronous Equatorial Orbit Elliptical)

ماهواره‌های مدار پایین زمین

به ماهواره‌هایی که در در فاصله نسبتاً کمی از سطح زمین قرار دارند، ماهواره‌های مدار پایین زمین گفته می‌شود. بیشترین ارتفاع این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین بین ۳۲۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است. مسیر حرکت این ماهواره‌ها از غرب به شرق و همجهت با دَوَران زمین به دور خودش است .


Retrogradeorbit.gif

توسط Anynobody - اثر شخصی، CC BY-SA 3.0، Link



به دلیل نزدیکی فاصله این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین، سرعت حرکت این ماهواره‌ها خیلی بیشتر از سرعت دوران زمین بدور خودش است؛ سرعت این گونه ماهواره‌ها باید به حدی باشد تا به زمین سقوط نکنند. گاهی سرعت آنها به ۲۷٬۰۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.
برخی از ماهواره‌های هواشناسی، ماهواره‌های سنجش از دور و ماهواره‌های جاسوسی از این نوع اند.

ماهواره‌های مدار قطبی
نوعی از ماهواره‌ها را می‌گویند که مسیر مدار حرکت آنها عمود بر خط استوا و مسیر دَوران آن از قطبهای شمال و جنوب می‌گذرد. مدار قطبی بی شباهت به مدارات ارتفاع پایین نیست و تنها فرق اساسی آنها در جهت دَوران ماهواره است، ماهواره‌های مدار قطبی از شمال به جنوب در گردشند؛ برخلاف ماهواره‌های دیگر که از شرق به غرب است.

ماهواره‌های مدارات قطبی جهت مشاهده سطح زمین مورد استفاده قرارمی‌گیرند. وقتی که یک ماهواره مدار قطبی در حال دوران از شمال به جنوب بدور زمین است و چون زمین نیز خود از شرق به غرب در حال گردِش به دور خود است، این نکته باعث جاروب تمام نقاط موجود بر روی سطح زمین می‌گردد. این کار شبیه پوست کندن یک پرتقال است؛ قسمت به قسمت و در نهایت یک شکلِ تصویرِ کروی از سطح زمین. چون اکثر ماهواره‌های مخابراتی در مدار زمین‌ایست قرار گرفته‌اند، این ماهواره‌ها هیچ پوششی بر روی قطب‌های شمال و جنوب ندارند. به همین دلیل و جهت پوشش قطب‌ها از ماهواره‌های مدار قطبی استفاده می‌شود. در واقع این نوع از ماهواره‌ها شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین قسمت نیمکره‌ها را پوشش می‌دهند. بعضی از ماهواره‌های هواشناسی، ماهواره‌های سنجش از دور و ماهواره‌های جاسوسی از این نوع اند.


ماهواره‌های مدار زمین‌ایست

این نوع ماهواره‌ها در حالت کلی به روی مدار زمین‌ایست و بر بالای خط استوا، در فاصله ۳۵۷۸۶ کیلومتری از سطح زمین قرار داند.
مدارهای زمین‌ایست دوره گردِشی، درست برابر گردش زمین دارند. این مدار، مدار۲۴ ساعته نیز خوانده می‌شود. این ماهواره‌ها با سرعتی حدود سه کیلومتر درثانیه در مدار زمین‌ایست حرکت می‌کنند. برای ردیابی ماهواره احتیاج به سیستم پیچیده‌ای نیست ماهواره‌ها در مدارثابت زمینی، با تعداد کم، امکان ایجاد پوشش زیادی را در روی زمین دارند. به عنوان مثال سه ماهواره در روی این مدار برای پوشش بیشتر سطح زمین (به جز قطبها) کافی هستند.


Geosynchronous orbit.gif

توسط Talifero - اثر شخصی، مالکیت عمومی، Link


ماهواره نسبت به زاویه‌ای که ایستگاه زمینی آن را می‌بیند، ثابت است، در نتیجه احتیاجی به تغییر جهت آنتن نیست ولی تنظیم آن ضروری است . تعداد زیادی از ایستگاه‌های زمینی می‌توانند تحت پوشش یک ماهواره در این مدار قرار گیرند به طوری که آنتن هر ماهواره می‌تواند حداکثر ۴۲/۴ درصد سطح کره زمین را بپوشاند. این نوع ماهواره‌های در فضا در مکانی ثابت قرار دارند و همراه با دوران زمین بدور خود، می‌گردند و به دلیل همین ثبات دارای سایه‌ای ثابت (معروف به «جای‌پا») بر زمین هستند. به مدار ژئوسَنکرون (Geosynchronous) مدار زمین‌ایست و یا مدار کلارک نیز گفته می‌شود.

" تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی از این نوع هستند."


تراکم ماهواره های زمین ایست در اطراف خط استوا
ماهواره های زمین ایست


















مطالب مرتبط
ماهواره چیستماهواره های قابل دریافت در ایران
انواع ماهواره هابیم ماهواره
موقعیت ماهواره موقعیت جهانی همه ماهواره ها
موقعیت ماهواره ها 

سوخت ماهواره ها چیست،لیست ماهواره ها،ماهواره ها چگونه دور زمین میچرخد،ماهواره چیست،ارتفاع ماهواره ها،ماهواره های نظامی ایران،لیست ماهواره های ایرانی،ماهواره تلویزیونی چیست
ماهواره ،ماهواره ها،ماهواره چیست،شبکه های ماهواره ای چیست،تاریخچه ماهواره،ماهواره خانگی چیست،،دستگاه ماهواره چیست،کاربرد ماهواره ها،انواع ماهواره،ماهواره تلویزیونی،مضرات ماهواره ،ماهواره هاتبرد،ماهواره یاهست،ماهواره ایرانی،ماهواره فارسی ،انواع ماهواره،مدارماهواره ها،ماهواره مخابراتی،ماهواره تلوزیونی, مدارماهواره, انواع ماهواره ،انواع ماهواره ها،ماهواره های زمین ایست،ماهواره های مخابراتی،ماهواره های تلویزیونی،

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر