منوی بالای صحه

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

دیش ماهواره

دیش ماهواره  Satellite dish
دیش ماهواره یک جسم گرد بشقابی شکل از نوع آنتن سهموی است .  ( بشقاب =dish)این وسیله که یک نوع آنتن است که به منظور دریافت امواج ریزموج  از ماهواره های مخابراتی طراحی شده است . قوس بشقاب به داخل است ، که این قوس یا تورفتگی  بشقاب  ، امواج را همگرا و متمرکز کرده و به ال ان بی  منتقل می کند .امواج پس از دریافت ار طریق ال ان بی به گیرنده ارسال می شوند .


دیش ماهواره
دیش ماهواره

دیش از جنس رسانا است و معمولا گونه فلزی آن استفاده می شود . آلیاژ به کار رفته در دیش میتواند در کیفیت سیگنال و همینطور دفع سیگنالهای مزاحم موثر باشد .
هر چقدر سطح  داخلی  دیش صاف تر و یکدست تر باشد ، امواج با کیفیت بیشتری دریافت و به ال ان بی  منتقل میشوند . از این رو سطح دیش باید  تا حد امکان بدون تو رفتگی یا برجستگی ، قوس اضافی و یا خط و خش باشد .

دیش ها معمولا با اندازه دهانه قطر دایره شان نامگذاری میشوند . دیش 90 ، یعنی قطر دهانه آن (عرض) یا فاصله یک لبه تا لبه دیگر 90 سانتی متر است . هر چقدر دیش بزگتر باشد ، جهت ها و ماهواره های  بیشترو سیگنالهای قویتری را میتوان با آن دریافت کرد .

عمق دیش
فاصله عمودی مرکز دیش تا لبه 
برای اندازه گیری آن میتوانید دیش را روی زمین بخوابانید ، (مانند نعلبکی ای  که استکان درون آن قرار میگیرد )، بطوریکه  کف آن روی زمین قرار گیرد . فاصله زمین تا لبه دیش ، همان عمق دیش است . در روش دیگر میتوان یک متر را هم راستای قطر دیش گرفت و سپس با خط کش فاصله متر تا مرکز دیش را اندازه گرفت .

فاصله کانونی دیش 
فاصله کانونی دیش فاصله ای است که  امواج پس از برخود به صفحه داخلی دیش ، به نسبت  قوس داخل آن  ، در آن نقطه متمرکز میشوند . فاصله کانونی نقطه ای است که ال ان بی باید در آنجا قرار گیرد .

فاصله کانونی دیش از طریق زیر محاسبه میشود :

A  = قطر دیش ( ضربدر ) قطر دیش 
B  = عمق دیش ( ضربدر )عدد 16
 A تقسیم بر B

 یا

قطر دیش *  قطر دیش
---------------------   = فاصله کانونی
عمق دیش *  16


دیش ماهواره

 مثلا قطر دیش 90 سانتی متر و عمق دیش 8 سانتی متر است .  

90 * 90 = 8100
 8 * 16 = 128
8100 / 128 = 63

یعنی وقتی بخواهید میله های متصل کننده را ببندید ، فاصله ال ان بی از دیش 63 سانت است . این عدد اندازه فیتور تا کف دیش میباشد . توجه به این نکته ضروری است که در اصل این فاصله مربوط به سطح دیش تا سوزن ال ان بی است و در ال ان بی های مختلف سوزن بین 2 - 5 سانتیمتر داخل ال ان بی قرار دارد و پس از پایان کار برای تنظیم بسیار دقیق بایستی ال ان بی را در داخل فیتور کمی به پائین یا بالا تکان داد تا به خوبی در فاصله کانونی مناسب قرار گیرد . اگر با این فرمول ببندید همیشه تمامی سیگنالها را با بالاترین کیفیت سیگنال دریافت خواهید کرد.


مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایازیموت دیش
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش

دیش ماهواره مستطیلی،دیش ماهواره قیمت،دیش ماهواره کف دست،دیش ماهواره کوچک پشت پنجره،دیش ماهواره دست دوم،قیمت دیش ماهواره جدید،تقویت دیش ماهواره،دیش ماهواره دیوار،دیش ماهواره چیست،آنتن ماهواره 

۱ نظر: