منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

آموزش کار با فایندر آنالوگ

آموزش کار با فایندر آنالوگ

در قسمت منوی سیستم رسیورتان روی فرکانس مورد نظری که قصد دارید روی آن تنظیم دیش را آغاز کنید بروید و سپس به سراغ LNB ها رفته و یک سر فایندر که نوشته شده است To LNB را به LNB بزنید و سر دیگر که نوشته شده است To Reciver را به کابل اصلی که به رسیور می رسد بزنید.
توجه: از فرکانسهای افقی H استفاده کنید.

بعد از نصب فایندر عقربه فایندر را به وسیله ولومی که روی فایندر است به سمت 5 تا 6 بیاورید و با حرکت دیش به صورت عمودی و افقی سعی کنید که عقربه به سمت 10 برود و سپس عقربه را با ولوم به شماره 6 برگردانید و دوباره این عمل را انجام دهید تا دیگر عقربه پیشرفتی نداشته باشد. باافزایش سیگنال عقربه به سمت 10 منحرف میشود .

ساعت LNB را باید تنظیم کنید

(منظور از ساعت فلش مثلثی شکلی است که در حاشیه دایره LNB حک شده است)
 ( ساعت ال ان بی)

بعضی از ساعت های مربوط به جهت های مختلف:

1- هاتبرد  = ۱۱
2- نيل ست و آتلانتيک برد 3 = ۱۱
3- تل استار 12 = ۱۱
4-عرب ست = ۱۱
5- ترکست 1 سي = ۱۲
6- اينتل ست 902 = ۱۲:۱۵
7-ال ام آي = ۱۲:۳۰
8- يوتل ست دبليو 3 = ۱۱
9-یاه ست =۱۲


موقعیت تقریبی ماهواره مورد نظر را بدانید.

بعضی از موقعیت های ماهواره ها
HOTBIRD  13 E 

۲۳۸ درجه از قطب شمال 

NILSAT
 ۲۶۰ درجه از قطب شمال 

EUTELSAT W3A
۲۴۶ درجه از قطب شمال 

TORKSAT
 ۲۰۱ درجه از قطب شمال 

ARABSAT
 ۲۲۰ درجه از قطب شمال 

INTELSAT902
 ۱۶۴ درجه از قطب شمال 


YAHSAT
 ۱۸۲ درجه از قطب شمال 


حدوداً دیش را به سمتهای داده شده بچرخانید و آرام آرام دیش را به سمت چپ یا راست ببرید و در همان حال وضعیت بالا و پایین بودن میله عمودی را هم تغییر دهید تا فایندر شروع به بوق زدن ممتد و بدون قطعی کند . وقتی که فایندر بوق بدون قطع شدن زد یعنی اینکه دیش شما در باند فرکانس ماهواره مورد نظر می باشد.
توجه: بوق هایی که در حرکت دادن دیش تولید می شود به علت این است که در جهت ماهواره دیگری قرار دارید و به این بوق ها دل خوش نکنید فقط اگر بوق ممتد و بدون قطعی شنیدید به معنی پیدا شدن ماهواره است .


اگر صدای بوق غیر ممتد و مانند بوق اشغال تلفن است به این معنی است که شما یک ماهواره دیگر را به اشتباه گرفته اید. صدای بوق باید ممتد باشد . در ضمن مانع در روبه روی دیش باعث اخلال در کار فایندر و قوی شدن کاذب صدای فایندر می شود. مواظب باشید که شما را گمراه نکند .

توجه کنید که عددهای روی فایندر نسبی است یعنی مهم نیست که عقربه به 10 برسد یا نه. در واقع شما باید به وسیله فایندر نقطه ای را پیدا کنید که قوی ترین صدای بوق را داشته باشید.

توجه: بعد از شنیدن بوق دیش را کمی محکم کنید و با حرکت های آرام و میلی متری سعی در بهتر شدن جهت فایندر بکنید و ساعت LNB را هم نیز بعد از اتمام کار با چرخاندن آن به آرامی به بهترین حالت ثابت کنید .

کلا وقتی فایندر ماهواره ای را پیدا میکند شکل حرکت عقربه تغییرمیکند و به صورت جهشی یا پرشی به سمت راست  حرکت میکند .


SATELLITE FINDER در چه جاهايی درست جواب نمي دهد :

1- در مناطقی که در حال حاضر پارازيت دارند و با مشکل روبرو هستند .
2- در مناطقی که موانع بسيار روبروی ديش است و بخصوص بوجود موانع فلزی
3- در فرکانسهای بسيار ضعيف از اين وسيله استفاده نشود بهتر است .


بعضي از رسيورها با افزايش ولتاژ لحظه ای در حالت No or bad signal بطور متناوب عقربه فايندر را به سمت بالا منحرف ميكنند كه اين امر كار را برای مبتديان دشوار خواهد كرد ولی اين انحراف لحظه ای ، وقتی كه ديش حدودا مقابل ماهواره قرار گرفت قطع ميشود و از اين امر ميتوان در انتخاب ماهواره های نزديك به هم استفاده كرد.


فايندر باعث كاهش قدرت دريافت رسيور ميشود. قبل از خارج نمودن فايندر از مسير، نسبت به تنظيم شدن ديش خود قضاوت نكنيد.
بهتر است از فركانسها با پولاريزيشن  افقی (horizontal ) استفاده كنيد زيرا 18 ولت دقت را بالاتر می برد.


موانع فيزيكی مثل ديوار ، لوله بخاری، ساختمانهای مجاور، دکلها و آنتنهای تلويزيونی و مخابراتی و  …. باعث انحراف عقربه به سمت بالا می شوند ، جهت جلوگيری از خطا بهتر است حتی الامكان از اين موانع دوری كنيد.


از فايندر ميتوان برای تشخيص سلامت LNB استفاده نمود بدين ترتيب كه عقربه را روی 7- 8 قرار دهيد و دست خود را مقابل ورودی LNB بگيريد ، اگر عقربه منحرف نشد LNB معيوب است .


اگر كانال رسيور را مثلا روی فركانس هات برد بگذاريد موقع كاربا فايندر وموقعی كه داريد ديش راميچرخانيد درطول مسيرچرخش فایندرهر ماهواره ای را كه پيدا كند بوق ميزند . مثلا اگر هاتبرد را ميخواهيد پيدا كنيد درطول مسير جايی كه ترك ست هست به آنجا كه رسيد بوق ميزند ، ولی تفاوت آن اينست كه اگر هات برد راپيدا كرد بوق متوالی وبدون قطع شدن میزند ولی اگر ماهواره ديگری پيدا كرد شروع ميكند به بوق متناوب زدن . بهترين حالت عقربه بين 5 و6 است . بايد آنقدر با آن كاركنيد كه بطرف شماره 10 برود و وقتی كه رفت دوباره آنرا به 5 يا 6 برده واينبار هم تلاش كنيد كه عقربه آن بطرف 10 برود .هرچه به 10 نزديكترشد ميتوانيد اميدوار باشيد كه دربهترين وضعيت قراردارد
اگر موانع مانند دیوار….جلوی مسیردیش قرارگیرد فایندر سوت میکشد وعقربه نیزحرکت میکند .
اگر مانعی نباشد و فایندر سوت کشید…..حتما دیش شما یک ماهواره را پیدا کرده است
اگر ارتفاع دیش درست باشد حتما رسیورشما آنتن می دهد و روی مسیرهستید





مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایمقالات ،آموزش و مطالب
بی ان سی BNCفایندر
ال ان بی LNBسوئیچ
رسیوردی وی بی DVB

آموزش کار با فایندر آنالوگ،آموزش کار با فایندر عقربه ای،کار با فایندر،نحوه کار با فایندر ،فایندر ماهواره،فایندر انالوگ،قیمت فایندر عقربه ای،روش کار با فایندر عقربه ای،کار با فایندر آنالوگ،بهترین فایندر عقربه ای،چراغهای روی فایندر،آموزش استفاده از فایندر،آموزش کار با فایندر دیجیتال،دستگاه فایندر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر