منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۵, یکشنبه

بی ان سی BNC

بی ان سی BNC
BNC مخفف Bayonet Neill-Concelman است ، که از این کانکتور یا سوکت برای اتصال کابلهای Coaxial استفاده می شود.

از این کانکتور برای سیگنالهای RF، سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال ویدئویی داخلی، آنتن های رادیوهای غیر حرفه ایی و دستگاههای تست الکتریکی ، تجهیزات رادیویی،تلویزیونی، تجهیزات آزمایشگاهی، سیگنال های ویدیویی و همچنین برخی شبکه های کامپیوتری بکار برده می شوند. همچنین این اتصال دهنده ها ، فیش های متداول برای ارتباط دوربین های مداربسته آنالوگ هستند.


کانکتور بی ان سی
کانکتور بی ان سی

BNC در دو مدل ۵۰ و ۷۵ اهم موجود می باشد. نوع اصلی این کانکتور ۵۰ اهم می باشد.  در فرکانس بالای ۲ و ۴ گیگاهرتز از کانکتور ۵۰ اهمی استفاده می شود.

همانند سایر اتصال دهنده ها ، BNC ها نیز بصورت نری و مادگی با یکدیگر متصل می شوند که شامل یک پین داخلی و یک فک دوار چرخنده می باشند. بدنه چرخشی بی ان سی نر در بی ان سی ماده با چرخشی 180 درجه قفل می شود.که در پشت گیرنده های ماهواره ای  مادگی آن تعبیه شده است .

انواع بی ان سی 
۱ـ کانکتور بی ان سی BNC پرسی:
 این کانکتورها از سه قطعه مجزا تشکیل شده اند که شامل یک اورینگ استوانه ای شکل، برای اتصال پایه کانکتور بی ان سی  BNC و کابل کواکسیال می باشد. قطعه دوم یک سرسوزنی شکل است که مغزی کابل کواکسیال داخل این قطعه سوزنی قرار گرفته و پرس می گردد و قطعه سوم خود کانکتور بی ان سی BNC بوده که با قرار گرفتن مغزی داخل آن و پرس نمودن اورنیک استوانه ای شکل روی شیلد و انتهای پایه کانکتور بی ان سی  BNC و کابل کواکسیال توسط آچار BNCزن، نصب کانکتور بی ان سی BNC در سر کابل کواکسیال کامل می گردد.

۲ـ کانکتور بی ان سی BNC پیچی: 
این نوع کانکتورها مانند فیش های آنتن تلویزیون و ماهواره بوده و نصب آن ، آسان تر و به زمان و دقت کمتری در هنگام نصب نیاز دارد.

۳- انواع دیگر بی ان سی شامل فنری و لحیمی است که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد .

در کل از کانکتور BNC برای اتصال کابل های کواکسیال تک هادی استفاده می شود.(سیم شیلد دارتک مغزی یا سیمهای آنتن متداول در بازار) که برای ساخت اتصالات صوتی و تصویری در درجه اول در دوربین های امنیتی و مانیتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.


فیش آنتن ماهواره
بی ان سی


بستن سوکت بی ان سی به سیم
اینکار بسیار راحت و ساده است
 ۱- ابتدا سر سیم  را به مقدار۳ سانتیمتر علامت بزنید و با استفاده از تیغ یا کاتر یا ابزار سیم چین ، روکشن اولی یا بیرونی را جدا کنید طوری که به غلاف سیم زیری آسیب نرسد .
۲- سیم بافته شده را به عقب برگردانید و دور سیم بپیچید .
۳- روکش سیم داخلی را به اندازه ۲ سانتی مترجدا کنید به گونه ای که به مفتول مسی داخلی آسیب نرسد .
۴- کانکتور بی ان سی را از قسمتی که طول بیشتری دارد درون سیم کنید به طوری که روی غلاف بافته برگشته شده قرار گیرد.
۵- دقت کنید که بین  مفتول مسی سیم داخلی و سیم  بافته شده خارجی اتصال برقرار نشود !!!
فیش یا کانکنور بی ان سی را با چسب برق (لنت) به سیم آنتن محکم کنید به طوریکه کاملا عایق و بسته شود .



مطالب مرتبط
ال ان بی LNB

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر