منوی بالای صحه

۱۳۹۴ شهریور ۱۹, پنجشنبه

دی وی بی DVB

دی وی بی  DVB
 DVB مخفف کلمه Digital Video Broadcasting است که به معنای پخش /انتشار  ویدئویی دیجیتال است ، که در انواع  مختلفی وجود دارد . ولی مشهورترین آن پخش از طریق ماهواره است .  این اصطلاح بر روی تمام  گیرنده های (رسیور های )دیجیتال ، اعم از گیرنده خانگی و گیرنده ماهواره  و ... به صورت لوگو درج شده است .

DVB

 DVB-S
Digital Video Broadcasting-Satellite
پخش ویدئویی دیجیتال ماهواره ای است که همان دی وی بی اصلی است .
 دی وی بی اولین بار در استرالیا توسط شرکت galaxy به کار گرفته شد و از سال 1993 تا 1997 توسعه داده شد و برای ارائه تلوزیون ماهواره ای  در بین مردم صورت گرفت . اطلاعات صدا و تصویر از طریق ماهواره ها به زمین در سراسر قاره ها ارسال میشود و توسط یک آنتن مخصوص بشقابی و گیرنده دیجیتال ماهواره ای قابل دریافت است .
اطلاعات به صورت تک کانال و چند کاناله و در باندها و فرکانسهای مختلف و توسط ماهواره های گوناگون در نقاط بسیار گسترده ای ارسال میشود .


DVB-T
Digital Video Broadcasting - Terrsterial
پخش  ویدئوی دیجیتالی به صورت زمینی است  که همان اصطلاح گیرنده دیجیتال  در ایران است که برای پخش تلوزیون داخلی است و اولین بار در سال 1997 در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶ توسط صدا و سیما در ایران راه اندازی شد. 
شبکه های تلوزیون خانگی بر روی آنتهای معمولی با استفاده از قرار دادن دستگاه مخصوص گیرنده قابل نمایش هستند....برخی تلوزیونهای جدیدتر امروزی به طور پیش فرض دارای امکانات DVB-T هستند .
نسل قدیمی ترتلویزیون ، ارسال اطلاعات صدا و تصویر به صورت انالوگ بود که  با استفاده از تلوزیون دیجیتال ، امکان ارسال و دریافت تصویر و صدای بهتر با کیفیت HD را فراهم میکند و همچنین تعداد کانالهای بیشتری نیز قابل ارایه است .
شبکه های استانی ، شبکه نمایش ،  شبکه نسیم ، ورزش و .... به صورت DVB-T ارائه میشوند .


DVB-T
DVB-T



کارت دی وی بی DVB Card
کارت دی وی بی ، کارت ماهواره یا کارت رسیور ، قطعه ای سخت افزاریست که همان  کار ریسیور یا گیرنده دیجیتال  ماهواره ای را انجام میدهد  و در حقیقت همان DVB-S  است. اما برای ارتباط  و انتقال اطلاعات با وسایلی مثل لپ تاپ یا کامپیوتر و یا نظایر آن ساخته شده است. کارتهای دی وی بی در دو نوع کلی عرضه میشوند :

 1 - اینترنال ( داخلی = Internal)
این کارتها به صورت  یک قطعه سخت افزاری همانند کارت گرافیک یا کارت صدا ، داخل کیس کامپیوتر نصب میشوند و بر روی اسلات PCI مادر بورد  قرار میگیرند .


کارت دی وی بی اینترنال
کارت دی وی بی اینترنال


2 - اکسترنال ( خارجی = External )
 به صورت USB به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل میشوند  و مانند یک گجت مجزا دارای قاب و بدنه محافظ هستند ، که به انها portable یا قابل حمل  هم  میگویند .
برخی مدلهای جدیتر دارای ریموت کنترل نیز میباشند .


کارت دی وی بی اکسترنال
کارت دی وی بی اکسترنال

توضیحات دیگر در مورد کارت دی وی بی 
DVB Card


مطالب مرتبط
ال ان بی LNB


.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر