منوی بالای صحه

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

ماهواره تلویزیونی

ماهواره تلویزیونی

برای دریافت شبکه های ماهواره ای تلویزیونی ملزومات زیر احتیاج است :

 1- آنتن  ماهواره ای
آنتن میتواند به هر شکلی باشد اعم از آنتن بشقابی ، آنتن های میله ای ، انتن چهار گوش و ...

 2 - گیرنده امواج
گیرنده یا ریسیور ، وسیله ایست که امواج دریافتی  از طریق  آنتن ماهواره را تفسیر میکند و آنها را به اطلاعات قابل نمایش تبدیل میکند .
گیرنده میتواند از هر نوعی باشد ، گیرنده انالوگ ، گیرنده دیجیتال ماهواره یا DVB  ، کارت ریسیور  و یا هر سخت افزار دیگر

3 - سرویس دهنده یا پاسخگر
شرکت سرویس دهنده همان ماهواره ایست که در فضا قرار دارد و اطلاعات را به صورت گسترده در مناطق وسیعی از جهان پخش میکند . اگر در مناطق تحت پوشش دهی آن ماهواره قرار داشته باشید میتوانید از خدمات آن استفاده کنید .



ماهواره تلویزیونی
ماهواره تلویزیونی


هر ماهواره تلویزیونی شامل تعداد زیادی کانال است . بسته به نوع سرویس دهی شرکت و خدمات آن ممکن است بسیاری از کانالهای ماهواره پولی باشند که با دریافت کارت آنها و خرید اشتراک آنها میتوان کانال را تماشا کرد . بسیاری از شبکه های دیگر نیز معمولا خدمات رایگان انجام میدهند و به راحتی  و رایگان میتوان کانالهای آنها را دریافت کرد .

در کل جهان حدود ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است، که از این تعداد ۱۱۶ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. شبکه‌های فارسی‌زبان که فقط برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند، هم‌اکنون به بیش از ۱۶۰ کانال رسیده است. اما ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعالند، امکان دریافت حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند و از این تعداد حدود ۲۰۰۰ شبکه را با دیش‌های معمولی می‌توان با کیفیت بالا دریافت کرد.




مطالب مرتبط
ماهواره تلویزیونیتلویزیون ماهواره ای
تلویزیونهای ماهواره ای فارسیتلویزیونهای ماهواره ای غیر فارسی
آموزش نحوه استفاده از ماهوارهکیفیت ، درجه بندی و رتبه بندی تلویزیونها
اصطلاحات ریسیور ماهوارهاصطلاحات ماهواره ، تلویزیون و رسانه ها 


انواع ماهواره تلویزیونی،قیمت انواع ماهواره تلویزیونی،ماهواره تلویزیونی امریکا،قیمت ماهواره تلویزیونی،ماهواره تلویزیونی ایران،ماهواره بدون دیش برای تلویزیون،لیست ماهواره های تلویزیونی،ماهواره تلویزیونی چیست،ماهواره آنلاین

بیم ماهواره beam

بیم ماهواره
satellite beam
به معنای مناطق تحت پوشش یا محدوده دریافت یک ماهواره است که امواج ارسالی یک ماهواره بر روی ان نقطه تمرکز دارد . بیم ماهواره بسته به جهت بالکهای آنتن ماهواره توسط شرکت مالک ان تعیین میشود. که تعیین میکند یک ماهواره برای کدام یک از بخشهای کره زمین اطلاعات ارسال کند . 

بیم ماهواره
بیم ماهواره beam

بیم ماهواره اجاره میدهد تا ماهواره های مختلف از یک فرکانس مشابه برای انتقال اطلاعات استفاده کنند .از آنجایی که هر ماهواره از تعداد محدودی از فرکانسها  استفاده میکند ، بیم ماهواره اجازه میدهد تا دوباره از همان فرکانس برای موقعیتهای جغرافیایی دیگر نیز استفاده کرد بدون اینکه اطلاعات ماهواره ها با هم تداخل پیدا کنند .




مطالب مرتبط



بیم ماهواره،بیم ماهواره چیست،بیم ماهواره هاتبرد،بیم ماهواره یاهست،بیم ماهواره ها،بیم چیست،بیم ماهواره ترکست،بیم ماهواره عربست

ارتفاع دیش (درجه دیش)

ارتفاع (Elevation )

Elevation یا زاویه فراز، به ارتفاع ماهواره ازافق بر حسب درجه گفته می شود . ارتفاع منفی به معنای زیر افق است .


ارتفاع دیش ماهواره
ارتفاع /Elevation


زاویه فراز یا ارتفاع برای هاتبرد در موقعیت تهران 32 درجه حساب میشود. از روی این اعداد می توان نتیجه گرفت که آنتن هایی که در تهران به سمت هاتبرد قرار دارند بیشتر به سمت آسمان قرار دارند تا مثلا دراستکهلم . دلیل آن هم بسیار واضح است : تهران نسبت به استکهلم در مدار پایینتری (به استوا نزدیک تر ) قرار دارد.
برای ماهواره های شرقی: اگر درجه انحراف مثبت باشد آنتن را به سمت راست می چرخانیم (مانند هاتبرد) و اگر درجه انحراف منفی باشد ، آنتن را به سمت چپ چرخانده می شود.مانند اینتل ست 902 در 62 درجه


ارتفاع دیش برای ماهواره های مختلف در ایران

1- هاتبرد = 35 درجه
2- نيل ست و آتلانتيک برد 3 = 5/15 درجه
3- تل استار 12 = 5/10 درجه
4-عرب ست = 40 درجه
5- ترکست 1 سي = 50 درجه
6- اينتل ست 902 = 52 درجه
7-ال ام آي = 55 درجه
8- يوتل ست دبليو 3 = 32 درجه
9-یاه ست = ۵۲ درجه


مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ای جهت دیش (آزیموت)
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش (الویشن)




آموزش تنظیم دیش ماهواره،اندازه میله های دیش ماهواره،اندازه میله های دیش،نحوه بستن پایه دیش،فاصله lnb تا مرکز دیش،آموزش نصب ماهواره هاتبرد تصویری،تنظیم ماهواره هاتبرد بدون فایندر،فرکانس قوی هاتبرد،چگونه ماهواره هاتبرد را تنظیم کنیم،جهت ماهواره هاتبرد،تنظیم دیش یاهست،آموزش تنظیم دیش ماهواره،اندازه میله های دیش،ارتفاع دیش،درجه دیش،
درجه پشت دیش،درجه ماهواره،اندازه پشت دیش،اندازه ارتفاع دیش،ارتفاع ماهواره ،الویشن ماهواره،الویشن دیشارتفاع دیش،تنظیم دیش ماهواره هاتبرد،تنظیم دیش یاهست،تنظیم دیش ماهواره بدر،اندازه میله پشت دیش هاتبرد،نرم افزار تنظیم دیش،اندازه میله های دیش ماهواره،اندازه میله های دیش هاتبرد،ارتفاع میله پشت دیش هاتبرد،اندازه ارتفاع دیش،اندازه میله پشت دیش،تنظیم دیش،تنظیم زاویه دیش ،تنظیم ارتفاع دیش،الویشن دیش،الویشن ماهواره،زاویه الویشن،ارتفاع دیش،زاویه دیش

جهت دیش (آزیموت)

 جهت دیش ( Azimuth)
 آزیموت  ( سمت / گرا / جهت) قوس افقی در جهت عقربه های ساعت است که نقطه شمال مبنای آن (نقطه صفر) تلقی می شود.
آزیموت یعنی زاویه پای عمود ماهواره در افق ناظر ، از پای عمود ستاره قطبی
جهت دیش ازیموت
آزیموت /سمت /گرا


زاویه ها را با قطب نما اندازه گیری می کنند. نقطه شمالی 0 درجه ، نقطه شرقی 90 درجه ، نقطه جنوبی 180 درجه و نقطه غربی 270 درجه علامت گذاری میشود . 
جهت دیش
 جهت 360 درجه


زاویهAzimuth را با قطب نما اندازه گیری می کنند و قطب مغناطیسی با قطب واقعی کره زمین منطبق نمی باشد.ازیموت در حقیقت همان جهت چرخش دیش روی سطح افق است که برخی انرا جهت شرقی غربی هم مینامند .



 می توان همان مثال هاتبرد را این دفعه با زاویه Azimuth آورد. زاویه Azimuth برای هاتبرد درتهران 233.7 درجه است.بدین معنی که با کمک قطب نما به مقدار233.7 درجه از راستای شمال در جهت عقربه های ساعت باید آنتن خود را بچرخانید تا آنتن شما در جهت ماهواره هاتبرد قرار گیرد.
آزیموت به صورت منفی هم نوشته میوشد که یعنی خلاف جهت عقربه های ساعت که در این حالت برای تهران 127 - درجه نسبت به هاتبرد است .  
127 = 233 -360 


جهت ماهواره ها
جهت ماهواره ها



با دانستن جهت ماهواره نسبت به موقعیت خود، و دانستن موقعیت جغرافیایی خود میتوانید در هر نقطه از کره زمین، دیش خود را به سمت ماهواره مورد نظر بچرخانید و جهت شرقی -غربی دیش خود را تنظیم کنید .



مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایجهت دیش (ازیموت)
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش (الویشین)

آزیموت چیست،ازیموت ماهواره،آزیموت ماهواره،ازیموت دیش،آزیموت دیش،ازیموت دیش ماهواره،آزیموت دیش ماهواره،تعریف زاویه آزیموت،آزیموت در نقشه برداری،محاسبه زاویه آزیموت،زاویه حامل چیست،آزیموت و بیرینگ،آزیموت و برینگ،زاویه آزیموت خورشید،ازیموت در نقشه برداری چیست،

موقعیت جهانی ماهواره های تلویزیونی

موقعیت جهانی ماهواره های تلویزیونی

در این جدول لیست همه ماهواره ها همراه با موقعیت مداری آنها ذکر شده است .با توجه به این تصویر موقعیت کره زمین که قاره آمریکا رو به ماست، قاره اسیا و ایران در سمت دیگر آن قرار دارد .و میتوان ماهواره های قابل دریافت در هر منطقه را مشاهد کرد . با دانستن طول و عرض جغرافیایی خود میتوانید موقعیت و دسترسی خود به ماهواره ها را تشخیص دهید .


 موقعیت ماهواره های تلویزیونی
نمودار موقعیت ماهواره های تلویزیونی


 در مورد ماهواره های تلوزیونی که نوعی ماهواره مخابراتی هستند ،ماهواره نسبت به زاویه‌ای که ایستگاه زمینی  آن را می‌بیند، ثابت است، در نتیجه احتیاجی به تغییر جهت آنتن در روی زمین  نیست ولی تنظیم آن ضروری است  .تعداد زیادی از آنتن های زمینی می‌توانند تحت پوشش یک ماهواره در این مدار قرار گیرند و از خدمات آن استفاده کنند .

در ایران  ماهواره هایی از موقعیت  تقریبی 30 درجه غربی (30W) تا تقریبا 95 درجه شرقی ( 95E) قابل دریافت هستند .یعنی با توجه به کروی بودن زمین ، در ایران قابل دریافت هستند . برخی منابع 130 درجه شرقی و 25 درجه غربی را هم اعلام میکنند .

در کل جهان حدود ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است، که از این تعداد ۱۱۶ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. شبکه‌های فارسی‌زبان که فقط برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند، هم‌اکنون به بیش از ۱۶۰ کانال رسیده است. اما ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعالند، امکان دریافت حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند و از این تعداد حدود ۲۰۰۰ شبکه را با دیش‌های معمولی می‌توان با کیفیت بالا دریافت کرد.




مطالب مرتبط
ماهواره چیستماهواره های قابل دریافت در ایران
ماهواره هاموقعیت جهانی همه ماهواره ها
موقعیت ماهواره موقعیت ایران
موقعیت ماهواره ها موقعیت شهرهای ایران


موقعیت ماهواره ها،موقعیت همه ماهواره ها،طول و عرض جغرافیایی ماهواره،طول و عرض ماهواره،وضعیت ماهواره ها،موقعیت جهانی همه ماهواره ها،ماهواره های تلویزیونی،موقعیت ماهواره های تلویزیونی،موقعیت ماهواره های تلویزیونی،آموزش نصب ماهواره هاتبرد،تنظیم دیش ماهواره بدر،بهترین جهت های ماهواره در ایران،آموزش تصویری نصب ماهواره،لیست ماهواره های قابل دریافت در ایران،آموزش نصب ماهواره هاتبرد تصویری،چگونه ماهواره هاتبرد را تنظیم کنیم،آموزش تنظیم دیش ماهواره،وقعیت ماهواره ها،طول و عرض جغرافیایی ماهواره هاتبرد،تنظیمات ماهواره هاتبرد در رسیور،موقعیت ماهواره هاتبرد،برنامه تنظیم دیش برای اندروید،تنظیم ماهواره هاتبرد بدون فایندر،زاویه ماهواره هاتبرد،آموزش نصب ماهواره هاتبرد تصویری،طول و عرض جغرافیایی ماهواره yahsat

مقابله با پارازیت

با عرض پوزش
این بخش در دست راه اندازی است

پارازیت

پارازیت ماهواره ای
پارازیت به امواج الکترومغناطیسی گفته میشود که با هدف از بین بردن و ایجاد اختلال در شبکه های رادیویی و تلوزیونی پخش می شود که معمولا امواج کوتاه برد هستند که با فرکانسهای مشابه شبکه های هدف ، موجب اختلال و جایگزینی در امواج اصلی می شوند .
پارازیت یک سیگنال مزاحم است که برای جلوگیری از ارسال یا دریافت اطلاعات  از یک منبع  به گیرنده های  آن  منبع استفاده میشود . این اطلاعات میتواند شامل صدا و  یا تصویر شبکه های ماهواره ای باشد که برای نرسیدن  امواج به مخاطبین  آنها اقدام به پارازیت اندازی میکنند. در نهایت تصویر یا صدایی که به دست مخاطب می رسد مخدوش و غیر قابل درک است .


پارازیت
پارازیت


پارازیت در حقیقت بخشی از جنگ الترونیک و همچنین بخشی از مقابله با مهندسی اجتماعی  و جنگ روانی است
 جنگ الکترونیک (Electronic warfare) یا جنگال ، اصطلاحی نظامی و بیانگر کاربرد الکترونیک و امواج الکترومغناطیس در نبردهاست و شامل ارتباطات رادیویی، ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی دشمن و شنود (استراق سمع) گفتگوهای دشمن است.
کاربردهای جنگ الکترونیک شامل ، هدایت نفرات ، هدایت و اخلال انواع موشکها ، هدایت و اخلال هواپیماهای بدون سرنشین ، هدایت واخلال ماهواره ای و پارازیت اندازی است .

پارازیت اندازی جنبه پیشگیرانه و دفاعی و به نوعی جلوگیری از خطرو همچنین مقابله با تکنیکهای مهندسی اجتماعی  و جنگ روانی رسانه های دیگر را دارد . با توجه به قدرت رسانه ها در کنترل افکار عمومی، رسانه های خارجی میتوانند بخش وسیعی از جامعه را  کنترل کنند و به سمتی که منافع دولتها و یا احزاب و گروههای خارجی مد نظر است سوق دهند و هدایت کنند . که ممکن است این اهداف مغایر اصول نظام  و یا حتی منافع ملی کشور و مردم  باشد و یا ماهیت بر اندازانه و یا ضد حکومت داشته باشد .

پارازیت اندازی در ایران به احتمال زیاد توسط یکی از نهاد های  : سازمان پدافند غیر عامل ، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ، سازمان هوا و فضای سپاه ، سازمان تنظیم  مقررات و ارتباطات رادیویی  و احتمالا با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی صورت میگیرد. ولی تا کنون هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت ان را به طور رسمی عهده نگرفته است.

بیشتر پارازیت اندازی ها بر روی فرکانسهای شبکه های سیاسی مانند  صدای آمریکا ، بی بی سی فارسی ، سیمای آزادی (تلوزیون  رسمی مجاهدین) ، تلوزیون پارس ، کانال یک ، تلوزیون حزب کمونیست کارگری ، اندیشه وسایر شبکه های سیاسی صورت میگیرد  که البته بر روی شبکه های دیگری که از فرکانس مشابه استفاده میکنند نیز اثر میگذارد .

 برخی پارازیت اندازی ها مربوط به برنامه ای خاص در زمان خاص است که گاهی مستقیما روی یک شبکه و در زمان پخش یک برنامه انجام میشود . مانند برنامه های سرزمین جاوید بهرام مشیری ازتلوزیون پارس ، برنامه پنجره ای رو به خانه پدری از علیرضا نوریزاده در کانال یک ، یا برنامه گفتگوی خبری از صدای آمریکا یا بحث های شبکه بی بی سی که به مسایل و موضوعهای حساس نظام میپردازند و یا به نوعی پر مخاطب محسوب میشوند .

پارازیت در حقیقت ریشه سیاسی و استراتژیک دارد و هر جا که حکومت احساس خطر کند از آن استفاده میکند . هر حکومتی و هر دولتی !!! از منافع  خود دفاع میکند.


در مقاطع حساس اجتماعی، مانند اتفاقات بعد از سال 1388، دعوت به راهپیمایی ها و تجمعات ، روزهای انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس و یا مخصوصا اعلام نتایج آرا ، هنگام خبرها و گزارشات حساس سیاسی و اجتماعی ، فجایع و سوانح طبیعی بزرگ ، بحرانها یا اتفاقاتی که افکار و احساسات عمومی را تغییر میدهد و یا مسایل مربوط به امنیت ملی  نظیر موقع حملات آمریکا به عراق و افغانستان یا امکان درگیری در خلیج فارس، پارازیت اندازی به عنوان یک راه مقابله و کنترل افکار عمومی  و برای مقابله با اخبار رسانه های دیگر از طرف حکومت ایران اعمال میشود . 


پارازیت ماهواره ای
پارازیت ماهواره ای

برخی پارازیت ها نیز مربوط به اخلال در شبکه های پورنوگرافی(محتوای جنسی) ماهواره است که با ماهیت اسلامی نظام حاکم بر ایران مغایرت دارند .
از دید مخالفین پارازیت بخشی از سانسور، سرکوب ، خفقان و کنترل اجتماعی حکومت اسلامی است . مانند فیلترینگ و محدودیت اینترنت ، فیلترینگ شبکه های اجتماعی ، قطع و اختلال در شبکه های موبایل ، سرکوب و کنترل مخالفان ، گشت ارشاد و جمع آوری دیش های ماهواره ای و... که همگی در جهت جلوگیری از دسترسی به اطلاعات بیشتر و دنیای آزاد هستند. 

در حقیقت شبکه های ماهواره ، ساده ترین راه برای دیدن دنیای خارج از ایران برای مردم است . دیدن و شنیدن محتوایی که حکومت آن را منع می کند. دیدن چیزی که مغایر با آموزشها و ارزشهای حکومت است ، که معمولا از طریق صدا و سیما یا سایر شبکه ای رادیویی و تلوزیونی داخلی به نمایش در می آید .  دیدن آزادی و دنیای آزاد . دیدن وشنیدن صحبتهایی که در داخل  ایران میسر نیست .استفاده  از فضای باز سیاسی و اجتماعی  خارج از کشور و انتقال آن به داخل . که در داخل فراهم نیست .

 شبکه های ماهواره ای مخاطبین بسیار زیادی دارند ، برنامه های متنوع تری دارند و سلایق مختلفی  را هم  پاسخگو هستند . از اینرو برای نظام تمامیت خواه واسلامی ایران ( توتالیتر= تسلط بر امور فرهنگی ، اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی) که رویکرد اصلی ان از ابتدا مقابله با انتشار خبر و محدود کردن آزادی ها بوده است ، خطر و مشکل ساز محسوب میشوند .اتفاقات سالهای 1376 ، و 1388 و مقابله شبکه های تلوزیونی و فعالین سیاسی خارج از کشور با اقدامات حکومت ایران در مقاطع حساس ، نشان دهنده اهمیت این موضوع است .
  
به غیر ازاین حکومت ایران در چند سال گذشته سعی کرده است علاوه بر شیوه مقابله فیزیکی مانند جمع آوری دیش ها از پشت بام ها و ارسال پارازیت از شیوه  دیگر همانند سازی یا جایگزین سازی استفاده کند . ایجاد و گسترش شبکه های داخلی و استفاده از گیرنده دیجیتال به جای گیرنده ماهواره یکی از این راهها بوده است .



برای خواندن مطالب بیشتر به صفحات زیر مراجعه کنید

سازمان پدافند غیر عامل
پارازیت ماهواره ای
http://ew.ihu.ac.ir/index.php/ew/ew91
ttp://www.magiran.com/magarchive.asp?mgID=1686
http://www.cao.ir/
مهندسی اجتماعی
دفاع در برابر مهندسی اجتماعی
مهندسی اجتماعی به زبان ساده
جنگ روانی
جنگ روانی چیست
اخلال در شبکه های ماهواره ای
http://paydarymelli.ir/
پدافند غیر عامل چیست
شواری عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

انواع دیش و آنتن

انواع دیش ها و آنتنهای ماهواره ای

آنتن سهموی / بشقابی 
(parabolic)
از نوع انتهای بازتابنده است که برای ارتباطات رادیویی ،تلوزیونی ، ارتباطات داده ای  و سیستم موقعیت رادیویی (رادار) در باندهای UHF و SHF طیف الکترومغناطیسی به کار میرود  که پرکاربردترین نوع انتهای ماهواره است .


آنتن بشقابی
انتن بشقابی

آنتن ها ی چهار گوش
پچ پنل  (patch panel) 
آنتن های چهار گوش از روش منحصر به فردی جهت دریافت سیگنالها استفاده میکنند  و شکل خاص آن جابجایی و حمل و نقل و اختفای آنتن را ممکن ساخته و همچنین قدرت گیرندگی بالای آن مزید علت شده که اخیرا از این نوع آنتن ها استقبال شود .اندازه آن50 در 50 سانتی متر است و کارایی معادل دیش های 60 سانتی دارد در ضمن آنتن چهار گوش همانند دیش های معمولی قابلیت دریافت سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال را دارد.

آنتن چهار گوش
انتن چهار گوش

آنتن arcon sweety
این آنتن بسیار کوچک و سبک میباشد و براحتی قابل حمل است اندازه قطر آن 43 سانتی متر است ولی قابلیت های دیش های 60 سانتی را دارامی باشد.
آنتن ماهواره ای arcon sweety
arcon sweety


آنتن SpaceLine Toroidal
ویژگی این دیش دریافت چند جهت با استفاده از یک دیش می باشد اندازه این دیش 90 سانتی متر بوده و قابلیت دریافت همزمان 5 جهت بر روی یک دیش میباشد حتی اگر فاصله بین دوجهت بیش از 60 درجه باشد.


آنتن GLOBESAT SATELLITE DISH + MASTH
این دیش فوق العاده قدرت مند بوده و به راحتی قابل نصب می باشد اندازه قطر آن 57 سانتی متر است اما کارایی دیش های 80 سانتی معمولی را دارد.

دیش GLOBESAT
GLOBESAT SATELLITE DISH

دیش مکعبی شکل
این دیش مخصوص ماهواره های دیجیتال میباشد و زیبایی و ظرافت خاصی در آن به کار رفته و برای نصب در ایوانها و بالکنها بسیار مناسب است . ویژگی ای منحصربه فرد این دیش شکل مکعبی و جمع وجور آن است . همچنین محافظ استفاده شده در این دیش از خیس شدن و یا آسیب دیدن مبدل (lnb) جلوگیری میکند. این آنتن از نوع آنتن های تخت میباشد و نوع LNB آن یونیورسال NF=0.6db می باشد.

دیش به شکل چراغ معبر
یکی از ویژگی ها این دیش رعایت اصل زیبایی شناسی و کوچک بودن درآن است این دیش به صورت چراغ های معبر طراحی شده که ضمن انجام کارهای یک دیش معمولی به عنوان وسیله ای برای تزیین معابر استفاده میگردد نور نئونی پر قدرتی دارد واندازه دیش داخل لامپ 45 سانتی متر می باشد در عین حال در دریافت سیگنال فوق العاده قوی می باشد.

آنتن لوله ای شکل LX2000 Pipe Antenna
(dipole antenna)
این دیش عجیب الشکل انقلابی در صنعت آنتن های ماهواره ایجاد کرده و به زودی جایگزین آنتن های معمولی خواهد شد و در کشور هایی مثل ایران که محدودیت و ممنوعیت در استفاده از نصب آنتن و استفاده از ماهواره وجود دارد بسیار مفید و قابل استفاده خواهد بود زیرا بسیار جمع وجور و کوچک است.

آنتن لوله ای شکل
dipole antenna

این دیش برروی میله های معمولی آنتن های تلوزیونی قابل نصب بوده ودر واقع این تمهید فوق العاده ای برای استفاده از دیش در کشورهایی که ممنوعیت وجود دارد میباشد . اگر شما آرزو داشتید که روزی کانال های ماهواره ای را دریافت کنید این رویای شما با LX2000 به واقعیت تبدیل شده.

سکتور sector
آنتن های سکتور 90 و 120 درجه

این نوع آنتن ها جهت استفاده در WISP ها در شهر های با وسعت بالا جهت پوشش قرار دادن مناطق زیادی از محوطه شهرها و شرکتهای بزرگ و محوطه معادن و…. مورد استفاده قرار می گیرد .
آنتن سکتور
sector antenna

 با استفاده از توان بالای این نوع آنتن ها براحتی می توان تا فواصل 2 الی 5 کیلومتری بدون آمپلی فایر(بسته به فضای فرکانسی منطقه) با استفاده از یک رادیو و آنتن بسیار ارزان قیمت به شبکه مرکزی یا اینترنت WISP متصل شد.آنتهای سکتور اصل برخلاف سایر آنتهای سکتور تقلبی یا ارزان قیمت چینی که همان آنتن Omni(آنتن omni داخل یک قاب) می باشند بصورت برد مدار چاپی تهیه و ساخته شده است دلیل کیفیت خوب و قدرت بالای این نوع آنتن سکتور مربوط به نحوه طراحی و ساخت این آنتن مربوط می باشد.


مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایازیموت دیش
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش

انواع دیش،انواع آنتن،انواع آنتن ماهواره،دیش ست لایت،دیش آنتن،انواع دیش ست لایت،

دیش آفست

دیش آفست
این دیش  تقریبا بیضی شکل است و به همین علت کانون آن با دیشهای معمولی تفاوت دارد .دیشهای معمولی یک کانون دارند که آن هم در مرکز دیش قرار دارد ، اما دیش آفست دارای ٢ کانون است یکی در بالا و دیگری در پایین  .
اگر تکه میله نگهدارنده فیتور را از پایین ببندیم محل نصب ال ان بی می شود کانون پایینی و اگر میله را از بالا ببندیم می شود کانون شماره ٢ که با توجه به این ٢ نوع حالت نصب دیش هم تفاوت بسیاری دارد ولی معمولا ً پیشنهاد می شود از کانون پایین استفاده کنید .


دیش آفست
دیش آفست

این نوع دیش اکثرا در کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و چند سالی است که به ایران هم آمده است . و کیفیت بسیار بسیار بهتری نسبت به دیشهای معمولی دارد.

 مزایای دیش های آفست
 1-یکی از مزایای این دیش ساخت استاندارد و محاسبه شده آن است به همین دلیل کار را برای نصاب ها در موقع نصب بسیار آسان می کند و دیگر لازم نیست که فاصله کانونی را به طور تجربی و دستی تنظیم کنند چون وقتی دیش سرهم شود به خودی خود ال ان بی در کانون قرار می گیرد.

2- نکته دیگر آلیاژ استفاده شده در صفحه دیش است که جنس ورقه آن بسیار مقاوم است و در برابر آفتاب و گرما و سرما و باران و برف تغییر حالت نمی دهد و به هیچ عنوان تاب بر نمی دارد و دچار قوس یا فرورفتگی و یا کجی نمی شود . و همچنین در برابر باد و یا طوفان دچار  لرزش و قوس نمیشود .

3- اکثرا دیش های افست یا پایه زمینی دارند یا پایه دیواری که در هر دو مدل آن ، دیش بسیار محکم در سر جایش باقی می ماند و مانند دیشهای معمولی نیاز به گچ و سنگ ندارد و با هر باد و طوفان مجبور به نصب مجدد توسط نصاب نخواهید شد .
یک صفحه و گیره و  چند عدد پیچ و مهره و مکانیزمی برای  چرخش دیش طراحی شده تا نصب و تنظیم آن و محکم کردن آن راحت تر باشد .

4- اما مهمترین نکته در قدرت دریافت سیگنال می باشد . با توجه به گرانتر بودن این نوع دیش ارزشش را دارد چون فرکانسهای ضعیفی را به خوبی دریافت می کند که دیش معمولی قادر به دریافتش نیست و مهمتر اینکه در مناطقی که پارازیت شدید دارند اگر از آفست استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت ، که پاسخش در تفاوت کانون این دو نوع دیش است. آلیاژ به کاررفته در دیش و روکش آن هم در دریافت بهتر سیگنال کمک می کند. و مجموعا کیفیت سیگنال تصویری بهتری خواهید داشت

5-نکته دیگری که به چشم می آید ظاهر زیبای این نوع از دیش هاست بر عکس ظاهر زشت دیشهای معمولی که با آجر و سیمان و موزاییک محکم می شوند و معمولا رنگ سیاه دارند که پس از مدتی به رنگ قهوه ای زنگ زده در می آید، این دیشها اکثرا سفید هستند و نمای زیباتری دارند.


6-نکته آخر اینکه در مکانهایی که شما قادر نیستید دیش معمولی نصب کنید به راحتی می توان دیش آفست را حتی بر روی دیوار یا لبه بام نصب کنید که این نکته برای آپارتمانهای شلوغ  با فضای کم بسیار کارآمد است و اندازه آنها هم کوچکتر از دیشهای معمولی است و فضای کمتری را اشغال میکنند.






مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایجهت دیش (آزیموت)
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیش و انتنارتفاع دیش (الویشن)


بستنن و محکم کردن دیش

بستن و محکم کردن ديش:

۱- محل اتصال پايه های ديش به خود ديش طوری بسته شود كه با كوتاه و بلند كردن پايه پشت ديش، داخل خود ديش خميدگی بوجود نياد یعنی وقتی كه ديش را از روبرو نگاه میكنيد در محل پيچها و اتصالات ديش به پايه ، برآمدگی ای داخل ديش ديده نشود .

۲- طول ميله های نگه دارنده ال ان بی  در ديش ۹۰،  حدود شصت سانتی متر بگيريد و بعد از تنظيم ديش آنها را دقيقتر تنظیم کنید .

۳ - میله های نگه دارنده ال ان بی نباید خمیدگی داشته باشند و یا کوتاه و بلند باشند .

۴- از فيتور مناسب استفاده كنيد ، فيتور نبايد زياد انعطاف پذير باشد. چون در بستن چند ال ان بی بر روی ديش مشكل ايجاد ميكند و باعث خارج شدن ال ان بی مركزی از محل كانون ميشود. و نبايد زياد هم خشك باشد چرا كه باعث شكستی و ترك خوردن آن به مرور زمان ميشود .

۵- بستن ميله ها به فيتورهای پلاستيكی نبايد به طريقی باشد كه باعث كج شدن و در نهايت شكستگی فيتور شود .

۶ - سعی کنید پشت همه پیچ ها و مهره ها ، از واشر  استفاده کنید . هم مهره های داخل و خارج دیش ، هم مهره های متصل به فیتور و هم پیچ و مهره های های پایه دیش

۷- دیش های معمولی موجود در بازار ، اغلب بی کیفیت هستند و پایه های فلزی  پایینی آنها (دو پایه ای که روی زمین قرا میگیرند) به سمت داخل جابجا میشود . چرا که تنها محل اتصال دو پایه به یکدیگر همان محل اتصال به دیش است واین خود باعث قوس در دیش و بهم خوردن جهت دیش میشود . با ابتکارعمل میتوانید این جابجایی را حل کنید. از یک تخته یا فلز مستطیل شکل به اندازه تقریبی  12 *45 سانتی متر استفاده کنید و دو پایه زیری دیش را بهم پیچ کنید . 

۸ - بعد از بستن ديش از محكم بودن ديش اطمينان داشته باشید تا در صورت وزش باد از تنظيم خارج نشود .دیش ماهواره یک صفحه گرد فلزی است که مانند یک بادبان عمل میکند و نیروی باد را به خود جذب میکند و فشار زیادی در هنگام وزش باد روی پایه های دیش می آید . که در اینصورت  دیش جابجا شده و از تنظیم خارج میشود . نصابان ماهواره هم معمولا به دلیل سود کمتر اینکار ، وقت  خود را برای تنظیم مجدد هدر نمیدهند .

 نکته مهم
دیشهای معمولی را با قرار دادن چندین عدد آجر یا وزنه سنگین بر روی پایه محکم کنید . چهار یا پنج عدد آجر کافی نیست !!!! . برای محکم کردن دیش از مخلوط گچ یا گچ و چسب چوب رقیق شده استفاده کنید بطوریکه آجرها هم بهمدیگر متصل باشند و هم به زمین  ، و یا اگر جنس کف یا دیوار اجازه میدهد آنرا به زمین پیچ کنید (ایزوگام  یا سقف را سوراخ نکنید). برای ثابت کردن میتوانید از بست های پرده یا بست لوله آب یا بستهای L شکل استفاده کنید . در غیر اینصورت با اولین باد مجبور به تنظیم مجدد دیش و یا پرداخت هزینه اضافی خواهید شد .


بستن دیش ماهواره
بستن دیش ماهواره


 دیشهای آفست خود دارای صفحه  و مکانیزمی مخصوص پیچ کردن و ثابت کردن پایه و چرخش دیش درون پایه هستند .

۹- محل قرارگیری دیش باید جای کم رفت آمد ، گوشه و در عین حال جایی باشد که دسترسی و تنظیم آن هم راحت باشد ، اگر در پشت بام نصب میکنید مزاحم کولر و دسترسی به سیستم های گرمایش و سرمایش نباشد .
اگر در کف پشت بام محلی برای نصب نیست از دیوارهای عمودی و یا از تراس استفاده کنید .

۱۰ - برای جلوگیری از اختلالات و اثرات پارازیت روی ماهواره ، دیش را در گوشه ها و جایی که پشت یا کنار آن دیوار است نصب کنید .حداقل 1 متر فاصله بین دیش و اجسام اطراف آن در نظر بگیرید.

۱۱ - اگر در گرما دیش را دقیق تنظیم کنید کمتر به مشکل بهم خوردن دیش بر اثر تغییر دما دچار خواهید شد .



مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایازیموت دیش
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش






دیش ماهواره

دیش ماهواره  Satellite dish
دیش ماهواره یک جسم گرد بشقابی شکل از نوع آنتن سهموی است .  ( بشقاب =dish)این وسیله که یک نوع آنتن است که به منظور دریافت امواج ریزموج  از ماهواره های مخابراتی طراحی شده است . قوس بشقاب به داخل است ، که این قوس یا تورفتگی  بشقاب  ، امواج را همگرا و متمرکز کرده و به ال ان بی  منتقل می کند .امواج پس از دریافت ار طریق ال ان بی به گیرنده ارسال می شوند .


دیش ماهواره
دیش ماهواره

دیش از جنس رسانا است و معمولا گونه فلزی آن استفاده می شود . آلیاژ به کار رفته در دیش میتواند در کیفیت سیگنال و همینطور دفع سیگنالهای مزاحم موثر باشد .
هر چقدر سطح  داخلی  دیش صاف تر و یکدست تر باشد ، امواج با کیفیت بیشتری دریافت و به ال ان بی  منتقل میشوند . از این رو سطح دیش باید  تا حد امکان بدون تو رفتگی یا برجستگی ، قوس اضافی و یا خط و خش باشد .

دیش ها معمولا با اندازه دهانه قطر دایره شان نامگذاری میشوند . دیش 90 ، یعنی قطر دهانه آن (عرض) یا فاصله یک لبه تا لبه دیگر 90 سانتی متر است . هر چقدر دیش بزگتر باشد ، جهت ها و ماهواره های  بیشترو سیگنالهای قویتری را میتوان با آن دریافت کرد .

عمق دیش
فاصله عمودی مرکز دیش تا لبه 
برای اندازه گیری آن میتوانید دیش را روی زمین بخوابانید ، (مانند نعلبکی ای  که استکان درون آن قرار میگیرد )، بطوریکه  کف آن روی زمین قرار گیرد . فاصله زمین تا لبه دیش ، همان عمق دیش است . در روش دیگر میتوان یک متر را هم راستای قطر دیش گرفت و سپس با خط کش فاصله متر تا مرکز دیش را اندازه گرفت .

فاصله کانونی دیش 
فاصله کانونی دیش فاصله ای است که  امواج پس از برخود به صفحه داخلی دیش ، به نسبت  قوس داخل آن  ، در آن نقطه متمرکز میشوند . فاصله کانونی نقطه ای است که ال ان بی باید در آنجا قرار گیرد .

فاصله کانونی دیش از طریق زیر محاسبه میشود :

A  = قطر دیش ( ضربدر ) قطر دیش 
B  = عمق دیش ( ضربدر )عدد 16
 A تقسیم بر B

 یا

قطر دیش *  قطر دیش
---------------------   = فاصله کانونی
عمق دیش *  16


دیش ماهواره

 مثلا قطر دیش 90 سانتی متر و عمق دیش 8 سانتی متر است .  

90 * 90 = 8100
 8 * 16 = 128
8100 / 128 = 63

یعنی وقتی بخواهید میله های متصل کننده را ببندید ، فاصله ال ان بی از دیش 63 سانت است . این عدد اندازه فیتور تا کف دیش میباشد . توجه به این نکته ضروری است که در اصل این فاصله مربوط به سطح دیش تا سوزن ال ان بی است و در ال ان بی های مختلف سوزن بین 2 - 5 سانتیمتر داخل ال ان بی قرار دارد و پس از پایان کار برای تنظیم بسیار دقیق بایستی ال ان بی را در داخل فیتور کمی به پائین یا بالا تکان داد تا به خوبی در فاصله کانونی مناسب قرار گیرد . اگر با این فرمول ببندید همیشه تمامی سیگنالها را با بالاترین کیفیت سیگنال دریافت خواهید کرد.


مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایازیموت دیش
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیشارتفاع دیش

دیش ماهواره مستطیلی،دیش ماهواره قیمت،دیش ماهواره کف دست،دیش ماهواره کوچک پشت پنجره،دیش ماهواره دست دوم،قیمت دیش ماهواره جدید،تقویت دیش ماهواره،دیش ماهواره دیوار،دیش ماهواره چیست،آنتن ماهواره 

نصب وتنظیم دیش ماهواره

نصب و تنظیم دیش ماهواره 



آماده سازی 

۱ - ابتدا کليه اتصالات کابلي از ال ان بي تا سوییچ و از سوییچ به پشت گیرنده رسيور و خروجي تصوير و صدای رسيور را برقرار کنيد. 

  • از درست بودن اتصالات بی ان سی  و تمامی فیش ها مطمئن شوید  چون باعث قطعی سیگنال میشود .
  •  حتما در هنگام وصل کردن BNC ( فیش فلزی) به کواکسیال ( سیم آنتن ) دقت کنید که بین مغزی ( رشته نازک مرکزی ) با شیلد ( رشته های بافته شده کناری ) اتصالي وجود نداشته باشد چون پس از اتصال باعث خرابی تیونر رسيور ، دایسیک ، سويچر و ال ان بي میشود .
  • حتما از كابل يك تكه (يك سره و بدون چسب خوردگي) استفاده كنيد…. چون در خيلي از موارد باعث افت سيگنال شديد ميشود….

سیم آنتن


۲- ال ان بی را درون فیتور قرار دهید و سه میله نگه دارنده را  از یک طرف از سه سوراخ دیش ، و از طرف دیگر از سه سوراخ روی فیتور رد کنید .


نصب و تنظیم دیش ماهواره


۳-  نقاط اتصال پايه به ديش طوري بسته شود كه با بالا و پایین کردن کشوئی  پشت دیش، فشاری به ديش نیامده و باعث خميدگي در سطح آن نشود ، بطوریکه وقتي ديش را از روبرو نگاه میكنيد در محل پيچها و اتصالات ديش به پايه ، هیچگونه برآمدگي در سطح ديش ديده نشود .

۴-  فاصله مرکز قرار گرفتن   ال ان بی تا مرکز ديش را دقيق تنظيم کنيد .


 طول ميله هاي نگه دارنده ال ان بي( سه میله بلند وسط دیش) را در ديشهای حدودآ ۹۰ سانتیمتری ، ۵۴ تا ۵۸ سانتیمتر بگيريد . 
  • و در دیشهای ۱۱۰و ۱۲۰ سانتیمتری بین ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر بگیرید .
  • البته این اندازه تقریبی است ، چون اولآ این اندازه با سوراخهای روی دیش ارتباط دارد ، ثانیآ " فاصله کانونی " دیش است که اندازه سه میله نگهدارنده ال ان بی را تعیین میکند .
  •  دقت کنيد هر سه پايه يک اندازه باشند و کوتاه بلند نباشند .
دیش ماهواره


تنظیم دیش ماهواره 

 ۵- ساعت ال ان بی را  برای  ماهواره های مختلف به شرح زیر است :
ساعت ال ان بی

  •  هاتبرد = ۱۱
  •  نيل ست و آتلانتيک برد 3 = ۱۱
  •  تل استار 12 = ۱۱
  • عرب ست = ۱۱
  •  ترکست 1 سي = ۱۲
  •  اينتل ست 902 = ۱۲:۱۵
  • ال ام آي = ۱۲:۳۰
  •  يوتل ست دبليو 3 = ۱۱
  • یاه ست =۱۲


۶ - جهت شرقی غربی ، یا همان آزیموت (سمت / گرا) یا جهت چرخش افقی دیش را تنظیم کنید : جهت دیش (آزیموت)

  •  هاتبرد = ۲۳۸ درجه از قطب شمال
  •  نيل ست و آتلانتيک برد 3 = ۲۶۰ درجه از قطب شمال
  •  تل استار 12 = ۲۵۸ درجه از قطب شمال
  • عرب ست = ۲۲۰ درجه از قطب شمال
  •  ترکست 1 سي = ۲۰۱ درجه از قطب شمال
  •  اينتل ست 902 = ۱۶۴ درجه از قطب شمال
  • ال ام آي = 
  •  يوتل ست دبليو 3 = ۲۴۶ درجه از قطب شمال
  • یاه ست =۱۸۲ درجه از قطب شمال
(نسبت به ایران)



۷-درجه  ارتفاع دیش یا زاویه دیش نسبت به افق را تنظیم کنید 
ارتفاع دیش (الویشن)


  •  هاتبرد = 35 درجه
  •  نيل ست و آتلانتيک برد 3 = 5/15 درجه
  •  تل استار 12 = 5/10 درجه
  • عرب ست = 40 درجه
  •  ترکست 1 سي = 50 درجه
  •  اينتل ست 902 = 52 درجه
  • ال ام آي = 55 درجه
  •  يوتل ست دبليو 3 = 32 درجه
  • یاه ست = ۵۲ درجه

بعد از تنظیم دیش محل تنظیم شده را با رنگ علامتگذاری کنید تا در صورت نیاز مجدد ، دوباره از آن استفاده کنید .



مرحه آخر :





مطالب مرتبط
تجهیزات ماهواره ایازیموت دیش
دیش ماهواره DISH محاسبه جهت دیش
بستن و محکم کردن دیشتنظیم دیش
انواع دیش و انتنارتفاع دیش

تنظیمات ماهواره هاتبرد در رسیور،طول و عرض جغرافیایی ماهواره هاتبرد،جهت ماهواره هاتبرد نسبت به قبله،نحوه جستجوی کانالهای ماهواره هاتبرد،تنظیم،نصب دیش ماهواره،تنظیم دیش ماهواره،نصب و تنظیم دیش هاتبرد،نصب دیش یاهست،نصب دشیوتل ست،نصب دقیق دیش ماهواره هاتبرد،تنظیمات ماهواره هاتبرد در رسیور مدیا استار،فرکانس مادر هاتبرد جهت تنظیم دیش،فرکانس ماهواره هاتبرد برای تنظیم دیش،